Zdrowe śniadanie – co i dlaczego warto jeść? [PRZEPISY]


Pośpiech to jedna z głównych przyczyn pomijania przez nas śniadania. Rezygnacja z tego posiłku ma negatywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Jesteśmy senni, osłabieni, trudniej nam się skoncentrować, a nawet łatwiej tyjemy! Zdrowe śniadanie, bogate we wszystkie potrzebne składniki odżywcze, pomaga utrzymać prawidłową wagę i odciąga nas od podjadania tłustych i kalorycznych przekąsek, np. pączków.

Śniadanie należy zjeść około 30 minut po przebudzeniu. Powinno być ono drugim pod względem kaloryczności posiłkiem dnia i dostarczać 500-700 kcal. Zobaczcie, jakie zalety ma zdrowe śniadanie, co powinno wejść w jego skład i poznajcie kilka prostych przepisów na nie.

Wszystkie posiłki, nie tylko śniadanie, można wzbogacać o produkty korzystne dla naszego zdrowia np. kaszę orkiszową, kaszą jaglaną, oliwę z oliwek, olej z czarnuszki, olej lniany czy siemię lniane. Coraz większą popularność zyskują także nietypowe dla naszego sposobu odżywania jagody goji, jagody acai czy zielona kawa i czerwona herbata.

Zdrowe śniadanie – dlaczego warto je jeść

To, co zjemy rano, wpływa na pracę naszego organizmu przez cały dzień. Warto wstać kilka minut wcześniej i zjeść zdrowe śniadanie, ponieważ:

  • osoby, które nie jedzą śniadań, łatwiej tyją – ryzyko przybrania dodatkowych kilogramów wzrasta w tym wypadku nawet o 50%. Opuszczając poranny posiłek spowalniamy metabolizm oraz częściej sięgamy po niezdrowe produkty, które maja uciszyć nagłe uczucie głodu
  • zdrowe śniadanie chroni przed porannym osłabieniem – wyjście z domu z pustym żołądkiem prowadzi do spadku glukozy we krwi, przez co szybciej stajemy się senni i zmęczeni
  • śniadanie wspomaga pracę mózgu – pożywienie jest paliwem dla mózgu. Nie jedząc śniadania narażamy się na spadek koncentracji i mniejszą sprawność umysłową. Z pustym żołądkiem znacznie trudniej jest się skupić i efektywnie pracować.
  • jedząc śniadanie, chronimy żołądek– rano żołądek wydziela większą ilość soków trawiennych. Jeśli jest pusty, wówczas soki te mogą wywołać w nim stany zapalne, owrzodzenie czy uszkodzenie jego błony śluzowej.

Zdrowe śniadanie – co powinno zawierać

Dietetycy uważają, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Kluczowe jest nie tylko to, czyje zjemy, ale również, co wejdzie w jego skład. Zdrowe śniadanie powinno być odpowiednio zbilansowane i zawierać następujące składniki odżywcze:

  • białko – produkty białkowe sycą na długi czas i wspomagają metabolizm. Przyspieszają przemianę materii nawet o 25%
  • warzywa i owoce – dostarczają organizmowi witamin i są źródłem błonnika, który wypełnia żołądek i syci na dłużej
  • węglowodany złożone – powoli uwalniają energię i chronią przed gwałtownym skokiem glukozy. Dzięki nim dużej czujemy się najedzeni oraz nie odczuwamy tak szybko zmęczenia.

Zdrowe śniadanie – przepisy

Poznajcie kilka szybkich przepisów na smaczne i zdrowe śniadanie:

  1. Owsianka z owocami – to zdrowa alternatywa dla kupnego musli, które często zawiera bardzo dużą ilość cukrów prostych
  2. Jajecznica z pomidorami – nie należy stosować do jej przygotowania masła, ponieważ pod wpływem wysokiej temperatury wytwarzają się w nim szkodliwe substancje, a dodatkowo znacznie zwiększa ono kaloryczność śniadania
  3. Twarożek z dodatkiem natki pietruszki i szczypiorku – takie zdrowe śniadanie jest źródłem wapnia, białka i witamin, w tym witaminy E.

Uzupełnieniem jajecznicy czy twarożku powinno być pieczywo pełnoziarniste z mąki razowej, które dostarcza organizmowi węglowodanów i minerałów.

zdrowe śniadanie - najlepsze przepisy

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

One thought on “Zdrowe śniadanie – co i dlaczego warto jeść? [PRZEPISY]

  • 15 kwietnia, 2015 at 15:54
    Permalink

    Bardzo ciekawy wpis. Ja nie wyobrażam sobie wyjść z domu bez śniadania ;)

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *