Zdrowa dieta: zasady, menu, efekty

Każdy już w szkole podstawowej spotkał się z pojęciem zdrowej diety. Ale ile z nas, mimo wiedzy, którą posiadł, naprawdę stosuje się do jej zasad? Chyba niewiele.

A dietetycy nie ustają w uświadamianiu nas, jak ważna jest zbilansowana dieta. Może czas ich posłuchać i spróbować trochę ulepszyć jadłospis. Zdrowa dieta powinna właściwie stać się trybem życia każdego człowieka. Stopniowe wprowadzanie jej zasad nie jest trudne, a może polepszyć nasze samopoczucie i zdrowie.

>> Dieta dash – najzdrowsza dieta świata?

>> Dieta baletnicy [ZASADY, MENU, EFEKTY]

>> Dieta cud [ZASADY, PRZYKŁADY EFEKTY]

W zdrowej diecie pewną wskazówką może być piramida żywieniowa. Kilka lat temu została uaktualniona, ale dzięki różnorodnym badaniom tak naprawdę cały czas trwają nad nią prace i dyskusje naukowców.

Zdrowa dieta – zasady

Zdrowa dieta to po prostu dieta zbilansowana. Niezwykle ważne jest dostarczanie wszystkich niezbędnych składników odżywczych: tłuszcze, białka, węglowodany, witaminy, sole mineralne. Tu staje się pomocna piramida żywieniowa. Produkty umieszczone na jej dole powinny być dostarczane naszemu organizmowi w największej ilości, a te na samym czubku w najmniejszej. Tym samym uważa się, że zdrowa dieta powinna być najbardziej bogata w produkty zbożowe, następnie w warzywa, w mniejszej ilości owoce, następnie w mleko i produkty mleczne, mięsa i ryby, a na samym końcu mamy tłuszcze. Pod piramidą zaznaczono, że bardzo ważne jest wprowadzenie ruchu do naszego życia i picie dużej ilości płynów – przede wszystkim wody.

Zdrowa dieta – menu

Jak już wiemy, produkty zbożowe mają być głównym źródłem energii dla naszego organizmu. Za najbardziej wartościowe produkty zbożowe, zdrowa dieta uznaje te najmniej przetworzone: ciemne pieczywo, razowa mąka, grube kasze.

Warzywa i owoce powinny znaleźć się w naszej diecie nie tylko ze względu na bogactwo witamin, składników mineralnych i kwasu foliowego, ale również błonnika. Pełni on ważną funkcję w pracy przewodu pokarmowego. Niektóre owoce mają jednak wysoką zawartość węglowodanów i ich spożycie powinno być mniejsze.

Mleko i przetwory mleczne są głównym źródłem wapnia, ale również białka i witamin. Z uwagi na wysoką zawartość kwasów tłuszczowych, należy wybierać te niskotłuszczowe. Pamiętajmy jednak, że produkty mleczne 0% (czasem nazywane light) nie mają praktycznie żadnych wartości odżywczych.

Wybierając mięso, szukajmy chudego – dostarczymy białko, żelazo i witaminy, jednocześnie obniżając spożycie tłuszczu. Mięso możemy zastąpić rybami (albo roślinami strączkowymi) – zaleca się jedzenie ich 2-3 razy w tygodniu. Są pełne białka, dostarczają jod i fluor, a ryby morskie kwas omega-3.

Zdrowa dieta zaleca ograniczenie tłuszczów, szczególnie zwierzęcych. Trzeba być ostrożnym ponieważ wiele gotowych, wysoko przetworzonych produktów zawiera tłuszcze. Możemy zastępować je olejami roślinnymi. Nie musimy od razu rezygnować całkowicie z mięsa czy wędlin. Możemy za to zmienić sposób przygotowywania potraw – zamiast smażyć, gotujmy na parze, pieczmy, grillujmy.

Bardzo ważna jest woda – najlepsza ilość to ok. 2 litry dziennie. Pijmy często, ale w małych ilościach – dzięki czemu nie dopuścimy do odwodnienia organizmu.

W zdrowej diecie powinniśmy ograniczyć ilość cukru i soli, alkohol pić z umiarem.

Warto także rozważyć włączenie do diety zdrowych produktów takich jak: miód manuka, jagody akai, siemię lniane, jagody goji, kasza orkiszowa czy kasza jaglana.

Zdrowa dieta – efekty

Zdrowa dieta, nazywana również optymalną, pozwala cieszyć się dobrym zdrowiem. Dostarczając organizmowi wszystkich niezbędnych wartości odżywczych dbamy o funkcjonowanie całego organizmu, a efekty będziemy widzieć gołym okiem. Pozwoli nam zrzucić zbędne kilogramy, odzyskamy siłę i energię, wzmocni się nasz układ odpornościowy, dzięki czemu będziemy rzadziej chorować i szybciej wracać do zdrowia. I coś z czego ucieszą się na pewno kobiety – wzmocnią się włosy i paznokcie, skóra będzie odżywiona, odzyska naturalny blask, będzie wyglądała młodziej.

Zdrowa dieta według piramidy żywieniowej przez niektórych dietetyków jest krytykowana za to, że zawiera zbyt dużo węglowodanów. Dlatego zanim zdecydujemy się na nią, skonsultujmy się z lekarzem, który oceni, czy będzie odpowiednia i pomoże ustalić najlepszy dla nas jadłospis.

 Zdrowa dieta - fot. mocadew - flickr.com Creative Commons

zdrowa dieta

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

4 thoughts on “Zdrowa dieta: zasady, menu, efekty

  • 22 stycznia, 2014 at 07:23
    Permalink

    Warzywa i owoce są uzdrowicielami. Kapusta ma zdolność zapobiec otyłości i przekształcaniu węglowodanów w tłuszcze a zaś błonnik działa wydalająco. Woda wspomaga błonnik, co skutecznie działa na oczyszczanie organizm z toksyn.

    Reply
  • 7 marca, 2014 at 16:15
    Permalink

    Świetny tekst, warzywa i owoce są niezbędne, ale niezwykle ważne są też tłuszcze roślinne. Wielu ludzi zapomina o równowadze i wyklucza z diety np. tłuszcze, żeby było mniej kalorycznie. A one przecież pomagają nawet w spalaniu, ale to nie wszystko… Zwykły olej rzepakowy a najlepiej rzepakowo-lniany typu golden drop jest źródłem kwasów nienasyconych, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. Warto o tym pamiętać wybierając restrykcyjne diety, bo konsekwencje niedoboru dla organizmu są straszne.

    Reply
  • Pingback: Ćwiczenia na uda - w sam raz na wiosnę!

  • Pingback: Dieta marchewkowa: kuracja ojca Grande vs. monodieta

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *