Zdrowa dieta – co w niej powinno się znaleźć [JADŁOSPIS]


Nasz organizm potrzebuje wielu składników odżywczych, aby prawidłowo funkcjonować. Części z nich nie jest w stanie wytworzyć samodzielnie lub produkuje je w zbyt małej ilości. Aby dostarczyć mu wszystkich niezbędnych substancji egzogennych, potrzebna jest więc odpowiednio zbilansowana, zdrowa dieta. Także różne programy żywieniowe, które nastawione są na redukcję tkanki tłuszczowej, muszą uwzględnić zasady optymalnego odżywiania. W przeciwnym razie odchudzanie może doprowadzić do osłabienia organizmu, anemii, pogorszenia samopoczucia i wyglądu, np. łamliwości włosów i paznokci. Zdrowa dieta odchudzająca, w której znajdują się wszystkie potrzebne składniki, jest bardziej skuteczna i chroni przed efektem jojo.

Na ZanimZjesz znajdziesz teksty poświęcone wielu zdrowym produktom. Kasza kukurydziana, kasza jaglana, siemię lniane, jagody goji, stewia, jagody acai czy miód manuka dopiero zdobywają popularność. Warto jednak zapoznać się z ich działaniem i właściwościami, bo mogą okazać się bardzo pomocne w prowadzeniu zdrowego stylu życia.

Zdrowa dieta – produkty białkowe w zdrowej diecie

Białko to najważniejszy budulec wszystkich narządów, dlatego jest jednym z podstawowych składników, na których powinna opierać się zdrowa dieta. Jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, tworzeniu nowych tkanek, usuwaniu toksyn czy zachowaniu odporności. Jakie produkty spożywcze są najlepszym źródłem białka?

  • Ryby
  • Nasiona roślin strączkowych
  • Jaja – znajduje się w nim pełnowartościowe białko a dodatkowo dostarczają organizmowi 13 witamin i minerałów.
  • Mięso drobiowezdrowa dieta opiera się na białym mięsie, natomiast wieprzowiny i wołowiny powinno być w niej mniej.
  • Mleko i jego przetwory – dostarczają organizmowi nie tylko białka, ale również są bezcennym źródłem wapnia.

Niedobór białka wzmacnia uczucie głodu, dlatego wszystkie osoby, które są na diecie odchudzającej, powinny spożywać wyżej wymienione produkty.

Zdrowa dieta – owoce i warzywa

Owoce i warzywa są małokaloryczne ( z pewnymi wyjątkami) oraz dostarczają organizmowi ważnych witamin. Każda zdrowa dieta musi je zatem zawierać. Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia, powinniśmy zjadać codziennie co najmniej 700 g tych produktów. Szczególnie ważne w zdrowej diecie są warzywa, które są źródłem:

  • Witamin
  • Błonnika
  • Węglowodanów złożonych
  • Naturalnych przeciwutleniaczy
  • Składników mineralnych.

Zdrowa dieta – dobre węglowodany

Węglowodany często postrzegane są, jako składniki odżywcze, które są odpowiedzialne za nasze tycie. Tak jest w rzeczywistości, ale tylko wówczas jeśli spożywamy ich zbyt dużą ilość. Należy również dokonać rozróżnienia na węglowodany proste i złożone. Te drugie powinny być źródłem aż 50% dziennie przyjmowanych kalorii. Bez nich stajemy się zmęczeni, nasz mózg i ciało nie dostaje potrzebnej dawki energii. Produkty, które dostarczają organizmowi węglowodanów złożonych znajdują się u podstawy Piramidy Zdrowego Żywienia. Zatem zdrowa dieta powinna być bogata w takie składniki, jak:

  • Warzywa: brokuły, kalafior, ziemniaki
  • Rośliny strączkowe: fasola, soczewica, soja
  • Makaron i ryż pełnoziarnisty
  • Chleb pełnoziarnisty
  • Kasza gryczana
  • Otręby owsiane

Węglowodany złożone są bardzo sycące i eliminują na dłuższy czas uczucie głodu. Nie bójmy się więc kasz, makaronów czy ziemniaków, natomiast uważajmy na dodatki do nich, np. tłuste, zawiesiste sosy.

zdrowa dieta - co powinna zawierać

zdrowa-dieta

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

2 thoughts on “Zdrowa dieta – co w niej powinno się znaleźć [JADŁOSPIS]

  • 10 kwietnia, 2015 at 12:48
    Permalink

    Bardzo cenne informacje. Cały czas staram się urozmaicać mój jadłospis, ale jeszcze mam dużo do poprawy.
    Pozdrawiam :)

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *