Trening aerobowy – zasady, zalety, ćwiczenia


Trening aerobowy – tym specjalistycznym mianem określa się rodzaj ćwiczeń fizycznych, podczas których organizm pozyskuje energię w wyniku działania procesów tlenowych. Jest to forma aktywności najbardziej naturalna dla ludzkiego ciała, gwarantująca mu pełny komfort tlenowy. Trening aerobowy jest niezwykle wartościowym oraz uniwersalnym rodzajem aktywności fizycznej. Bez wdawania się w szczegóły dotyczące metabolizmu można powiedzieć, że podczas wykonywania tego rodzaju ćwiczeń krew bez problemu nadąża z transportowaniem tlenu, a energia potrzebna do pracy mięśni pochodzi wprost ze spalania tłuszczów oraz białek.

Na ZanimZjesz możecie poczytać także o innych rodzajach ćwiczeń np.:

A teraz wracamy do omawiania treningu aerobowego, jego zasad oraz zalet.

Trening aerobowy – dla kogo?

Wszystkie aktywności fizyczne wchodzące w skład opisywanego treningu muszą być stosunkowo mało obciążające dla organizmu. Z uwagi na to, że podczas ich wykonywania spalane są tłuszcze, trening aerobowy jest idealny dla osób pragnących w bezpieczny dla zdrowia sposób zgubić zbędne kilogramy. Z kolei ci, którzy z rekreacją ruchową są za pan brat oraz sportowcy wyczynowi mogą potraktować go jako urozmaicenie codziennych zajęć treningowych i formę aktywnego odpoczynku. Można pokusić się wręcz o stwierdzenie, że trening aerobowy jest idealnym rodzajem ćwiczeń dla wszystkich – bez względu na kondycję, poziom sprawności fizycznej czy płeć.

Trening aerobowy – przykłady ćwiczeń

Ćwiczenia składające się na trening aerobowy nie przemęczają żadnej grupy mięśni, ale angażują duże partie mięśniowe – nogi, ramiona, plecy. Do najpopularniejszych aktywności tego typu należą:

  • bieganie oraz truchtanie – także na bieżni elektronicznej lub magnetycznej,
  • brzuszki oraz pompki,
  • jazda na rowerze lub rowerze treningowym,
  • jazda na rolkach lub łyżwach,
  • nordic walking – aktywność szczególnie polecana dla osób starszych lub powracających do formy,
  • pływanie,
  • skakanie na skakance,
  • stepper – ćwiczenia wykonywane przy użyciu steppera są dla organizmu „imitacją” wchodzenia po schodach

Trening aerobowy – zalety

Wykonywanie ćwiczeń fizycznych wchodzących w skład treningu aerobowego ma bardzo korzystny wpływ na ogólny rozwój organizmu. Znakomicie poprawiają też codzienne samopoczucie. Warto dodatkowo podkreślić ich uniwersalność:

  • można wykonywać je niezależnie od pory roku i pogody,
  • ich wykonywanie nie wiąże się z dużymi kosztami – osiedlowy skwerek czy miejski park jest miejsce idealnym do wykonywania większości ćwiczeń tlenowych,
  • są obarczone niskim ryzykiem nabawienie się kontuzji,
  • z uwagi na dużą różnorodność nie znudzą się tak szybko jak na przykład żmudny trening na siłowni.

Trening aerobowy jest odpowiedni dla kobiet i mężczyzn praktycznie w każdym wieku. Podobnie jak wszystkie inne rodzaje aktywności fizycznej należy jednak realizować go z rozwagą, z uwzględnieniem realnych możliwości organizmu.

Trening aerobowy – o czym należy pamiętać?

Wykonując trening aerobowy należy zadbać pamiętać przede wszystkim o umiarkowanej intensywności ćwiczeń – nie powinny mieć charakteru mocno wysiłkowego, gdyż tętno idealne dla takiej formy aktywności wynosi ok. 70% tętna maksymalnego. Bardzo ważny jest też odpowiedni czas wysiłku. Podsumowując – idealny trening aerobowy jest długi, ale realizowany ze stałą, niezbyt dużą intensywnością. Wybierając najlepsze ćwiczenia warto posłuchać rad doświadczonych trenerów osobistych.

trening aerobowy - zasady, zalety

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *