Siemię lniane: właściwości

Siemię lniane, czyli nasiona lnu, należą do najbardziej popularnych produktów medycyny naturalnej. Dawniej ich stosowanie było powszechniejsze, ale obecnie zyskują coraz to większą grupę zwolenników. Nie ma się czemu dziwić, ponieważ ich stosowanie niezwykle korzystnie wpływa na nasze zdrowie i urodę. Warto o nich sobie przypomnieć, gdyż za niewielką cenę, możemy mieć wspaniały środek na różne dolegliwości.

Co wyróżnia siemię lniane to bardzo wysoka zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych. Oprócz tego jest naturalnym źródłem cynku, żelaza, kwasu foliowego, magnezu, witamin z grupy B, białka. Zawiera również rozpuszczalny i nierozpuszczalny błonnik. Aż trudno uwierzyć, że takie małe ziarenka mogą być źródłem tylu potrzebnych składników odżywczych!

Polecamy także teksty o innych zdrowych dodatkach do diety takich jak stewia, jagody acai, kasza jaglana, jagody goji, kasza kukurydziana czy miód manuka. Pamiętajcie jednak, żeby przed stosowaniem ich lub siemienia lnianego skonsultować się z lekarzem bądź dietetykiem – nasze ciało to skarb, powinniśmy więc bardzo uważać ze zmianami diety!

Siemię lniane – zasady

Najbardziej popularne jest siemię lniane brązowe, ale w sprzedaży jest również złociste. Uważa się, że posiada więcej aktywnych składników i ma trochę inny, delikatniejszy smak. Niestety jest też droższe.

W aptekach i sklepach zielarskich możemy kupić siemię lniane całe i zmielone. Polecane jest jednak samodzielne mielenie nasion tuż przed spożyciem, gdyż dość szybko się utleniają i tym samym tracą wartości odżywcze.

Jeżeli nie możecie przekonać się do siemienia lnianego, spróbujcie oleju lnianego. Może być spożywany tylko na zimno i powinien też być przechowywany w chłodzie – najlepiej w lodówce. Jego termin ważności jest krótki – gdy zrobi się gorzki, nie nadaje się do spożycia.

Siemię lniane – stosowanie

Optymalna ilość siemienia lnianego, którą powinno przyjmować się w ciągu dnia to 2-3 łyżeczki. Na początku może być to trochę mniej i później stopniowo zwiększajmy ilość. Tak naprawdę wszystko zależy od naszego organizmu.

Najczęściej siemię lniane spożywane jest po wcześniejszym namoczeniu w wodzie. Nasiona powiększają swoją objętość i wytwarza się kisiel. Tak przygotowana mikstura jest gotowa do spożycia.

Ponieważ zmielone siemię lniane nie ma praktycznie żadnego smaku możemy dodawać je do każdej potrawy – do jogurtów, sałatek, koktajli owocowych i warzywnych, przed upieczeniem chleba albo ciastek. Pamiętajmy, że nasz organizm nie będzie dobrze trawił całych, suchych nasion.

Śluz uzyskany z namoczonych nasion możemy nakładać na włosy – doskonale je nawilży i odżywi. Jeśli narzekasz na zniszczone, suche paznokcie i skórki namoczcie dłonie w lnianym kisielu – zadziała on jak najlepsza odżywka.

Siemię lniane – właściwości


Siemię lniane polubią wszyscy, którzy skarżą się na problemy układu pokarmowego – biegunki, zaparcia (w tym przypadku może być stosowany zapobiegawczo), nadkwasotę, nieżyt jelit. Dzięki bogatej zawartości składników odżywczych uzupełnia braki w organizmie. Wspomaga walkę ze zbyt wysokim, złym cholesterolem. Zaleca się go nawet w profilaktyce przeciwnowotworowej. Z siemieniem lnianym nie rozstają się osoby pracujące głosem – aktorzy, śpiewacy, nauczyciele. Doskonale nawilża gardło, chroniąc przed jego chorobami. Wspomaga też leczenie suchego kaszlu. Niektórzy uważają, że chroni kobiety przed depresją poporodową.
Niezależnie od naszych potrzeb, warto pomyśleć nad wprowadzeniem siemienia lnianego do naszej diety.

siemie lniane
sxc.hu/mluty
FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

11 thoughts on “Siemię lniane: właściwości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *