Płatki śniadaniowe – zdrowe i smaczne [RODZAJE]

Dietetycy są zgodni, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. Jednak w porannym pośpiechu często o nim zapominamy. Jeżeli Ciebie też dotyczy ten problem, wypróbuj płatki śniadaniowe, które są szybkie i łatwe w przygotowaniu. Płatki zawierają składniki, które pomagają zdrowo rozpocząć dzień. Powstają ze zbóż będących naturalnym źródłem witamin i minerałów, a także ważnych składników budulcowych, m.in. białka. Jednak producencie lubią dodawać do nich składników, które podnoszą ich walory smakowe, ale obniżają wartość zdrowotną. Wybierając płatki śniadaniowe powinniśmy zatem uważnie czytać etykietę. Kupujmy te wolne od chemicznych ulepszaczy i samodzielnie wzbogacajmy ich smak. Możemy dodać do mleka miodu czy suszonych owoców, które zapewnią naturalną słodycz i zdrowie naszemu śniadaniu.

>> Co zamiast chleba? Pomysły na śniadania

Płatki śniadaniowe – kukurydziane

Kukurydziane płatki śniadaniowe to najpopularniejsze produkty w swojej kategorii. Powstają ze zmielonych ziaren ugotowanej kukurydzy. Podczas produkcji mogą być dodatkowo wzbogacone o witaminy i substancje smakowe. Co powinniśmy o nich wiedzieć? Kukurydziane płatki śniadaniowe:

  • Dostarczają organizmowi witamin, żelaza i magnezu
  • Mają wysoki indeks glikeminczny – błyskawicznie dodają energii, ale sycą na krótki czas i po ich zjedzeniu szybko odczuwamy głód
  • Zawierają dużo sodu, ale również cennego błonnika pokarmowego – 7g/100g.

Wybierając płatki kukurydziane, warto sięgać po to w podstawowej formie, bez dodatków smakowych, które podnoszą ich kaloryczność.

Płatki śniadaniowe – owsiane

Uznawane są za jedne z najzdrowszych płatków śniadaniowych. Mają jednak specyficzny smak, który zniechęca wiele osób do ich jedzenia. To błąd, ponieważ owsiane płatki śniadaniowe:

  • Sycą na długi czas
  • Zawierają magnez, cynk, fosfor, potas, wapń i witamin z grupy B
  • Mają mało soli
  • Dostarczają organizmowi dużo błonnika pokarmowego
  • Obniżają poziom złego cholesterolu we krwi

Ponadto ziarno owsa zawiera najwięcej białka ze wszystkich zbóż – to wyróżnia owsiane płatki śniadaniowe spośród innych propozycji.

>> Co dodawać do owsianki, żeby nie było nudno?

Płatki śniadaniowe – żytnie

Płatki żytnie często dodawana są do musli, batonów zbożowych, pieczywa czy ciastek dietetycznych. Są cennym elementem diety, ponieważ:

  • Zawierają żelazo, potas, magnez, fosfor, cynk, chrom, wapń i witaminy, w tym kwas foliowy
  • Pomagają zapobiegać chorobom układu sercowo-naczyniowego
  • Są elementem profilaktyki raka prostaty, piersi i okrężnicy (płatki dobrze wpływają na pracę układu pokarmowego).

Żytnie płatki śniadaniowe nie powinny być spożywane przez osoby chore na celiakię.

Płatki śniadaniowe – jęczmienne

Jęczmienne płatki śniadaniowe polecane są szczególnie osobom, które mają problemy trawienne. Zawierają prawie 10% błonnika, który przeciwdziała zaparciom i oczyszcza jelita. Ponadto płatki jęczmienne:

  • Pomagają zwalczyć wirusy i podnoszą odporność organizmu
  • Zawierają witaminy z grupy B, żelazo, chrom, magnez, wapń, potas, cynk, , fosfor, miedź
  • Obniżają ryzyko zachorowania na nowotwory, ponieważ dostarczają organizmowi cennych przeciwutleniaczy.

Większość płatków śniadaniowych to produkty wysokokaloryczne. Są to jednak dobre kalorie, które dostarczają nam energii i niezbędnych składników odżywczych. Jedzmy je dla zdrowia, dobrego samopoczucia i ładnego wyglądu!

płatki śniadaniowe - zdrowe i smaczne

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *