Jak zacząć biegać na wiosnę – rady dla początkujących


Nowy rok to często nowe postanowienia, wśród których jedno powtarza się regularnie: zacznę ćwiczyć! Wyznaczenie sobie celu, to pierwszy krok do osiągnięci sukcesu. Następnie należy zdecydować, jaka forma treningu nas interesuje. Ostatnio bardzo popularnym sportem jest jogging. Nie należy się temu dziwić, ponieważ ma on mnóstwo zalet i mało wad. Jednak wiele i wielu z nas szybko porzuca to postanowienie, ponieważ nie wie, jak zacząć biegać. Odnosi się to zarówno do kwestii psychologicznych, czyli motywacji oraz do aspektów technicznych i zdrowotnych.

Efektywne uprawianie joggingu wymaga bowiem wiedzy na temat tego sportu, której często brakuje osobom rozpoczynającym swoją treningową przygodę. Warto wiedzieć, jak zacząć biegać i jak robić to prawidłowo, aby sport ten przyniósł nam, jak najwięcej korzyści i frajdy oraz chęci pozostania przy nim.

>> Biegać rano czy wieczorem? Przed czy po śniadaniu?

Jak zacząć biegać – motywacja

Regularne bieganie wymaga wyrobienia w sobie sportowej dyscypliny. Nie da się tego osiągnąć bez odpowiedniej motywacji. Aby zachęcić samych siebie do uprawiania sportu, musimy uświadomić sobie, jaki jest cel naszych wysiłków. Niezbędna do tego jest świadomość zalet, jaki przynosi jogging, np.:

  • Bieganie skutecznie odchudza – w czasie godziny biegu osoba, która waży 70 kg może spalić od 500 do ponad 1200 kcal (dokładny wynik uzależniony jest od wagi biegacza i tempa biegu) -> jak biegać żeby schudnąć?
  • Bieganie leczy – już po kilku tygodniach regularnego biegania poprawia się stan naszego serca, płuc, układu oddechowego, krwionośnego, kostnego i mięśniowego
  • Bieganie upiększa – skóra biegaczy dłużej zachowuje młody wygląd, co spowodowane jest jej lepszym ukrwieniem. Dodatkowo jogging pomaga zwalczyć cellulit i modeluje sylwetkę, np. kształtuje pośladki
  • Bieganie uszczęśliwia – podczas biegania nasz organizm wzmaga produkcję endorfin, czyli hormonów szczęścia, dzięki którym czujemy się radośniejsi. Endorfiny to również naturalny środek przeciwbólowy

Zatem jeżeli Twoim celem jest: zmniejszenie wagi, wymodelowanie sylwetki, dobre samopoczucie, młody wygląd, podniesienie odporności organizmu oraz zmniejszenie ryzyka chorób serca i płuc, nie pozostaje Ci nic innego, jak zacząć biegać!

>> Co pić przed bieganiem? Co pić po bieganiu?

Jak zacząć biegać – plan treningowy dla początkujących

Częstym błędem osób, które dopiero rozpoczynają biegać, jest narzucenie sobie za dużego tempa. W ten sposób można łatwo nabawić się kontuzji i zniechęcić do ćwiczeń. Organizm musi przyzwyczaić się do nowego wysiłku, natomiast zbyt dynamiczny jogging spowoduje jedynie nadmierne zmęczenie, łomotanie serca i inne przykre dolegliwości. Jak zacząć biegać, aby trening był zdrowy i sprawił nam przyjemność? Oto kilka zasad:

  1. Przeplataj bieg z marszem – początkowo więcej chodzimy niż biegamy, np. 5 min marszu na 1 min biegu w 3 seriach. Z czasem nasza kondycja będzie coraz lepsza i zaczniemy więcej biegać niż chodzić.
  2. Przerwa między treningami nie powinna trwać dłużej niż dwa dni – czyli biegamy poniedziałek, środę, piątek, niedzielę, wtorek itd.
  3. Nie musisz biegać szybko – bieg może być nieznacznie szybszy od marszu, z czasem na pewno się to zmieni (-> jak biegać szybciej?)

>> Plan biegowy 6-tygodniowy dla początkujących

>> Plan biegowy 10-tygodniow dla początkujących

>> Plan biegowy 5 km dla początkujących

Dobrym pomysłem na to, jak zacząć biegać i w tym wytrwać, jest znalezienie kompana do ćwiczeń. We dwoje łatwiej jest się motywować i przyjemniej się trenuje.

jak zacząć biegać na wiosnę

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *