Biegać rano czy wieczorem? Przed czy po śniadaniu? Bieganie czy rower?

Biegać czy jeździć na rowerze lub chodzić? Biegać rano czy wieczorem? A jak biegać rano to czy przed śniadaniem czy po? W ogóle jak często biegać? Wbrew pozorom w bieganiu jest się nad czym zastanawiać.
Odpowiadając sobie na te pytania warto cały czas pamiętać, że nie ma jednej uniwersalnej metody. To, że coś jest dobre dla znajomego lub sportowca nie oznacza, że sprawdzi się także w Twoim wypadku. Trening powinien być bowiem dopasowany do możliwości, ogólnego stanu zdrowia, stylu życia, kondycji konkretnego człowieka. Być może nie głupim rozwiązaniem byłoby przynajmniej jednorazowe skorzystanie z profesjonalnej konsultacji trenera biegania czy fitness. Powiększająca się oferta wszelkiej maści klubów treningowych coraz częściej zawiera indywidualne konsultacje z trenerem w całkiem rozsądnej cenie. Z bieganiem, jak z bardzo wieloma czynnościami w życiu jest tak, że lepiej pewne sprawy dobrze przemyśleć zawczasu, żeby nie narobić sobie kłopotów. Źle prowadzony trening nie tylko na wymęczy, nie da nam pożądanych rezultatów (poprawy samopoczucia, utraty zbędnych kilogramów), ale może też nadwyrężyć nasze zdrowie albo doprowadzić do kontuzji.

Biegać czy jeździć na rowerze?

Po pierwsza zależy co jest twoim celem. Jeśli chcesz schudnąć lepsze będzie bieganie. Podczas biegania lepiej spalamy kalorie niż jeżdżąc na rowerze. Dla wielu nie bez znaczenia może być też fakt, że bieganie jest… po prostu tańsze z oczywistych względów – do jazdy na rowerze musimy kupić “dwa kółka” i co jakiś czas je serwisować. Biegać możemy też w miejscach, które często są dla roweru nieosiągalne, czyli można powiedzieć, że biegając mamy większą dowolność wyboru miejsca ćwiczeń. Z drugiej jednak strony jazda na rowerze mniej obciąża stawy, przez co w ogólnym rozrachunku może być zdrowsza dla naszego ciała, zwłaszcza jeśli chcemy intensywnie ćwiczyć.

Pomimo tego, że po przeanalizowaniu wszystkich argumentów należałoby raczej wskazać bieganie jako lepszą formę aktywności fizycznej, długo według statystyk Polacy woleli jeździć na rowerze niż uprawiać jogging. Ostatnio jednak się to zmieniło i w 2012 już więcej Polaków biegało niż jeździło na rowerze.

Przy podejmowaniu decyzji pamiętaj jednak, że sam decydujesz o swoim ciele i wiesz najlepiej co powinieneś robić. Jeśli lubisz jeździć na rowerze, a do biegania nie masz serca, to nie rezygnuj z roweru na rzecz joggingu tylko dlatego, że daje lepsze efekty, bo trening stanie się męczarnią i prędzej czy później go porzucisz. Tymczasem jeśli lubisz rower to będziesz mógł trenować częściej, efektywniej i z większą satysfakcją i przyjemnością.

Biegać czy chodzić?

Badania naukowców dowodzą, że jeśli chcesz poprawić stan swojego układu krwionośnego to w zasadzie nie ma różnicy czy biegasz czy chodzisz np. uprawiając nordic walking. Jedno i drugie korzystnie wpływa na zdrowie. A co jeśli naszym celem nie jest ogólna poprawa zdrowia ale zrzucenie zbędnych kilogramów? Wybierając rodzaj aktywności fizycznej warto zastanowić się nad swoimi możliwościami. Jeśli generalnie jesteś osobą aktywną, np. chodzisz na siłownię czy jeździsz na rowerze, a chcesz zrzucić trochę zbędnych kilogramów to powinieneś wybrać bieganie. Jeśli natomiast dopiero “wstałeś z kanapy” i chcesz zacząć jakąkolwiek aktywność fizyczną to powinieneś wybrać chodzenie. Dlaczego? Tkanka tłuszczowa najlepiej spala się gdy nasze tętno oscyluje wokół 70% maksymalnych możliwości. A więc jeśli do tej pory nie uprawiałeś sportu i od razu zaczniesz intensywnie biegać to Twoje tętno może znacznie przekraczać zalecany pułap. Podobnie jeśli jesteś osobą aktywną, to chodzenie nie wystarczy żeby doprowadzić twoje tętno do poziomu 70%, musisz włożyć w to więcej wysiłku, wybierając bieganie.

Biegać rano czy wieczorem?

Każda pora na bieganie ma swoje wady i zalety. Wiele osób twierdzi, że rano lepiej spala się tkankę tłuszczową. Zdania naukowców na ten temat są jednak podzielone. Jeśli decydujemy się na bieganie rano to musimy wstawać sporo wcześniej niż zwykle. Przed biegiem powinniśmy coś zjeść, odczekać jakiś czas aż się rozbudzimy, rozgrzać się nieco dłużej, bo rano jesteśmy bardziej narażeni na kontuzje (mięśnie mogą być jeszcze nieco sztywne po nocnym wypoczynku, a i temperatura za oknem może być niska). Wszystko to oznacza wstawanie nawet 1,5 godziny wcześniej niż zwykle. Jeśli będziemy potrafili kłaść się także o te półtorej godziny wcześniej to pół biedy, gorzej jeśli z jakiś powodów nam się to nie uda. Wtedy będzie chodzić niewyspani cały dzień, a to zły pomysł. Do plusów porannego biegania zaliczyć można też większe bezpieczeństwo. O 5 czy 6 rano szanse na spotkanie amatorów napojów wyskokowych są mniejsze niż o 20 czy 21. Z drugiej jednak strony wiele osób zwyczajnie nie lubi rano wstawać i lepiej się czuje popołudniami czy wieczorem. Dla nich to właśnie wieczór powinien być porą aktywności fizycznej. Ważne jest bowiem to, by była ona dla nas możliwie komfortowa, żeby przez niedogodności jej nie porzucić. Co z tego, że rano lepiej spalisz tkankę tłuszczową, skoro po kilku pobudkach o 5 rano porzucisz bieganie na długi czas, podczas gdy biegając wieczorami mógłbyś to robić bez poczucia dyskomfortu przed długi czas? Generalnie nie ma jednoznacznej, dobrej dla każdego odpowiedzi. Musisz sam rozważyć wszystkie argumenty i zdecydować, czy biegać rano czy wieczorem.

Biegać na czczo (przed śniadaniem) czy po śniadaniu?

Jeśli już zdecydowaliśmy się na bieganie rano kolejnym pytanie jakie sobie stawiamy jest czy powinniśmy biegać na czczo czy raczej po śniadaniu. Do niedawna popularna była teoria, że dobrze jest biegać na czczo, bo wtedy organizm po zużyciu w nocy zapasów glikogenu i glukozy będzie chętniej spalał tłuszcze. Obecnie wielu badaczy twierdzi, że zamiast tłuszczy organizm będzie spalał tkankę mięśniową, także zamiast sobie pomóc, może zaszkodzić. Przed bieganiem zjedzmy więc małe śniadanie np. tosta z miodem lub dżemem, banana czy niewielką porcję płatków z mlekiem.

Jak często biegać?

Znów nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Na pewno aby trening przynosił jakiekolwiek rezultaty należy biegać przynajmniej 3 razy w tygodniu. Maksymalnie powinniśmy biegać jednak 6 razy w tygodniu. Jeden dzień pozostawmy naszym mięśniom na regenerację i odpoczynek. Jeśli więc jesteś początkującym biegaczem albo chcesz jedynie utrzymywać kondycję na zadowalającym Cię poziomie 3 treningi w tygodniu powinny w zupełności wystarczyć. Jeśli jednak chcesz schudnąć lub pobiec w maratonie lub półmaratonie to trening 3 razy w tygodniu może nie wystarczyć.

Jak zacząć biegać?

Jeśli dopiero zaczynasz biegać wypróbuj popularne plany treningowe dla początkujących:

Gdy już wykonasz jeden z tych planów i nadal nie masz dość biegania sprawdź jak biegać szybciej. Jeśli pogoda za oknem odstrasza od trenowania na świeżym powietrzu spróbuj biegać na bieżni np. w fitness clubie czy na siłowni, ale przedtem przeczytaj nasze rady jak biegać na bieżni.

Jak biegać żeby schudnąć?

Przede wszystkim pamiętaj, że w spalaniu tkanki tłuszczowej bardziej liczy się czas treningu niż jego intensywność. Spróbuj planu treningowego “Jak biegać żeby schudnąć“. Zawarliśmy w nim także wiele cennych wskazówek odnośnie odchudzania poprzez bieganie. Powodzenia!

Jak biegać? fot. lululemon athletica flirkc.com

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

3 thoughts on “Biegać rano czy wieczorem? Przed czy po śniadaniu? Bieganie czy rower?

  • Pingback: Chronodieta (chronoodżywianie) - jadłospis, zasady, menu

  • Pingback: Jak zacząć biegać na wiosnę – rady dla początkujących

  • 17 września, 2015 at 19:42
    Permalink

    Szanowni Panstwo uwazam ze biegac nalezy 1.Rano ,powietrze jest czyste rzeskie nie ma ludzi przeszkadajacych w osobistych cwiczeniach nie ma zagazowanego samochodami powietrza,piekny czysty poranek dodaje dobry nastroj, rano trzeba zjesc kaloryczny posilek z bialka jajko gotowane cieple. kakalo cieple.szklanke ,3 cwiczy tylko dla przyjemnosci ,nie przemeczac sie. wdychac powietrze pelnymi ustami i nosem czystym,4 zajecia tylko za miastem 20 km im dalej tym zdrowiej z uwagi na zadymienie i zabrudzenie miejskim brudem .5 po zajeciach umyc sie pod natryskiem letnim !!!!!! unikac kierudku nawiewnego brudnego powietrza z aglomeracji miejsko przemyslowych. zawsze zyczliwy stanislaw wolczek

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *