Dodatki do żywności – e, barwniki, konserwanty

Najpopularniejsze dodatki do żywności to barwniki, konserwanty i przeciwutleniacze. Im jedzenie ma dłuższy termin przydatności do spożycia, bardziej intensywny zapach, smak i kolor, tym prawdopodobnie więcej dodatków się w nich znajduje. Nie wszystkie z nich są szkodliwe dla naszego zdrowia. Skutki uboczne wywoływane są zazwyczaj przez nadmierne ich spożycie lub przez reakcje alergiczne na wybrane dodatki do żywności. Są jednak również takie substancje, których lepiej unikać. Poznajcie najczęściej wykorzystywane dodatki i ich oddziaływanie na nasze zdrowie.

Dodatki do żywności – barwniki

Barwniki to powszechnie stosowane dodatki do żywności. Oznaczone są symbolami od E100 do E199. Ich zadaniem jest poprawić wygląd produktów. Poza tym nie wnoszą one do jedzenia żadnej dodatkowej wartości, zatem producenci mogli by z nich zrezygnować. Jednak im ładniejszy wygląd jedzenia, tym chętniej je kupujemy, zatem my, jako konsumenci sami napędzamy te machinę. Co warto wiedzieć o barwnikach?

  1. Barwniki spożywcze dzielimy na naturalne i syntetyczne.
  2. Naturalne barwniki są dla nas znacznie zdrowsze, ale mniej efektownie poprawiają wygląd jedzenia niż syntetyczne. Popularne barwniki naturalne to antocyjany, beta cyjany, chlorofile i karoteny. Wykorzystywane są w produkcji napojów, win, kisieli, produktów mlecznych, lodów, margaryn, makaronów, ciast, koncentratów zup.
  3. Barwniki syntetyczne można poznać po większej intensywności zabarwienia pożywienia. Są one bardziej szkodliwe dla zdrowia i coraz więcej ich odmian jest wycofywanych z produkcji. Te dodatki do żywności mogą odkładać się w wątrobie. Ponadto mogą nasilić objawy astmy, nietolerancję na salicylany (w tym aspirynę). Są również niewskazane dla kobiet w ciąży. Zalicza się je również do czynników rakotwórczych.

Wystrzegajmy się szczególnie tych produktów, które zawierają takie sztuczne barwniki, jaki: tartazyna (E102), żółcień chinolinowa (E104), żółcień pomarańczowa (E110), azurbina (E122), czerwień koszelinowa (E124), czerwień Allura (E129).

Dodatki do żywności – przeciwutleniacze

Przeciwutleniacze to dodatki do żywności oznaczone symbolami od E300 do E399. Ich zadaniem jest zapobieganie utlenianiu składników zawartych w jedzeniu i przedłużanie jego przydatności do spożycia. Większość przeciwutleniaczy nie ma szkodliwego wpływu na zdrowie, jeżeli nie są spożywane w nadmiarze. Ich przedawkowanie może obniżyć wchłanianie witamin i minerałów z pożywienia. Przeciwutleniacze, których należy się szczególnie wystrzegać to: galusan propylu (E310), butylo-hydroksy-anizol (E320), butylo-hydroksy-toluen (E321), kwas fosforowy (E338).

Dodatki do żywności – konserwanty

Konserwanty to ważne i potrzebne dodatki do żywności, których stosowanie ma swoje praktyczne uzasadnienie. Ich zadaniem jest przedłużyć świeżość produktów oraz zapobiegać powstawaniu w nich szkodliwych bakterii i grzybów. Popularne konserwanty to kwas benzoesowy (E210), benzoesan sodu (E211) oraz dwutlenek siarki (E220). Te dodatki do żywności odnajdziemy m.in. w:

  • Słodyczach i innych gotowych wyrobach cukierniczych
  • Przetworach warzywnych i owocowych, np. dżemach
  • Napojach i sokach owocowych
  • Serach
  • Winach
  • Bakaliach

Na kwas benzoesowy powinny uważać osoby chore na astmę, katar sienny i uczulone na aspirynę. Benzoesan sodu może podrażnić śluzówkę żołądka, a dwutlenek siarki uszkodzić wątrobę. Jednak te skutki uboczne wywołane są zazwyczaj nadmierną ilością spożywania konserwantów, dlatego nie musimy ich całkowicie eliminować (to byłoby trudne), a ograniczyć je w diecie.

dodatki do żywności - barwniki, konserwanty, przeciwutleniacze

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *