Dieta wątrobowa: zasady, menu, efekty

Brak czasu powoduje, że nie dbamy o to co jemy. Szybkie, gotowe posiłki, fast foody na mieście, nieregularny tryb życia, uwielbienie do tłustych, słonych przekąsek – chyba nikt nie powinien się dziwić, że coraz więcej osób, również tych młodych, ma problemy z wątrobą. Zanim jednak ulegnie ona trwałemu uszkodzeniu, z łatwością możemy wspomóc jej pracę, stosując się do zasad diety wątrobowej.

A wątroba to jeden z ważniejszych narządów w organizmie człowieka. Odpowiada ona za istotne dla naszego organizmu czynności, m.in.: filtruje i oczyszcza krew ze zbędnych produktów przemiany materii oraz toksyn, wydziela żółć, która wspomaga trawienie i wchłanianie tłuszczów i witamin w nich rozpuszczalnych, magazynuje niezbędne dla organizmu związki, reguluje temperaturę ciała, syntetyzuje cholesterol, przekształca węglowodany w łatwiej przyswajalną glukozę.

>> Dieta 1000 kalorii [MENU, EFEKTY, ZASADY]

Ze względu na funkcje, które pełni narażona jest na uszkodzenia. Na szczęście w każdej chwili można z łatwością zadbać o jej regenerację i dobre funkcjonowanie. Dobrym krokiem może być zmiana dotychczasowej diety na dietę wątrobową. Nie powinniśmy wprowadzać jej na własną rękę, ale wcześniej skonsultować się z lekarzem.

Dieta wątrobowa – zasady

Dieta wątrobowa to dieta niskotłuszczowa, w której ograniczamy również ilość błonnika. Jemy częściej, ale małe porcje – 5-6 posiłków co 3-4 godziny. Bardzo ważny jest sposób przygotowania potraw. Musimy zastąpić potrawy smażone i surowe gotowanymi (również na parze), duszonymi (bez smażenia), pieczonymi (w specjalnych rękawach do pieczenia lub pergaminie). Należy zrezygnować z alkoholu, mocnej herbaty i kawy, gazowanych napojów oraz ostrych potraw. W diecie wątrobowej ważne jest białko, gdyż wspomaga regenerację wątroby.

>> Dieta baletnicy [EFEKTY, MENU, ZASADY]

Dieta wątrobowa – menu

Dieta wątrobowa nie oznacza nudnych i niesmacznych posiłków. Wręcz przeciwnie – lista produktów dozwolonych jest długa i pozwala na skomponowanie atrakcyjnego i zdrowego menu.

W diecie wątrobowej produkty dozwolone to: jasne pieczywo, ryż, drobne kasze i makarony, niskotłuszczowe mleko i chude przetwory mleczne, jajka, chude mięsa, ryby i wędliny, gotowane ziemniaki, warzywa (zakazane są te wydymające – kapuściane, strączkowe), masło, oleje roślinne, dojrzałe owoce bez pestek i skórki, owocowe desery, ciasta – biszkopty i drożdżowe na białkach jaj, słaba herbata, herbatki owocowe i ziołowe (bardzo pomocne w regeneracji wątroby jest picie naparu z ostropestu plamistego).

Dieta wątrobowa – efekty

Dieta wątrobowa powinna być stosowana w przypadku schorzeń wątroby, pęcherzyka żółciowego, dróg żółciowych, trzustki, jelita grubego. Nawet jeżeli do tej pory nie odczuwaliśmy żadnych dolegliwości, ale nasz tryb życia pozostawiał wiele do życzenia, również dla nas może być odpowiednia. Dzięki diecie wątrobowej nasza wątroba zregeneruje się, pozbędziemy się lub zapobiegniemy objawom jej chorób, a przyjemnym efektem ubocznym może być utrata zbędnych kilogramów.

owoce - można jej jeść przy diecie wątrobowej fot. Maena morgueFile

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

3 thoughts on “Dieta wątrobowa: zasady, menu, efekty

  • 27 stycznia, 2014 at 13:16
    Permalink

    Większość osób którym wątroba szwankuje nawet nie wie, że ich wątroba choruje.

    Reply
  • Pingback: Dieta portfolio na cholesterol: zasady, przykładowe menu

  • 5 maja, 2014 at 11:06
    Permalink

    Na wątrobę bardzo dobrze działają kwasy omega-3, które w znaczny sposób usprawniają przemianę materii. I dlatego można spożywać wiele dań i produktów nawet przy chorobie wątrobowej, ale ważny jest ich skład. Np. ja usłyszałam kiedyś, że najlepiej by było wyeliminować stosowanie olejów ze względu na ich powolny rozkład, ale udało mi się znaleźć taki, który w żaden sposób mi nie szkodzi. Istnieją takie, które potrafią pozytywnie oddziaływać. Ja stosuję olej Golden Drop bogaty w kwasy omega i dzięki temu nie ograniczam się kulinarnie. Polecam poszukiwanie alternatywnych rozwiązań :)

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *