Dieta śródziemnomorska – zalety, zasady, menu

Dieta śródziemnomorska znana jest ze swoich zdrowotnych właściwości – co jednak decyduje o tym, że mieszkańcy krajów śródziemnomorskich przyjęli tę dietę za swój normalny styl żywienia?

Dzieje się tak z prostego powodu: w krajach takich jak Grecja, Włochy czy Hiszpania klimat pozwala na uprawę bardzo różnych roślin, a ponadto – mieszkańcy tych krajów mają dostęp do owoców morza i świeżych, różnorodnych ryb. Warto wspomnieć także o drzewkach oliwnych – to dzięki nim region ten produkuje znakomity tłuszcz roślinny: oliwę z oliwek. Zdrowotne zalety diety śródziemnomorskiej wynikają właśnie z właściwości oliwy – zapobiega ona chorobom układu krążenia, a także chroni przed miażdżycą i nowotworami.

Dieta śródziemnomorska – zasady żywienia

Chcąc zdrowo się odżywiać wedle zasad diety śródziemnomorskiej, warto mieć na uwadze fakt, że nie jest to dieta jednorazowa – służąca do zrzucenia zbędnych kilogramów. Dieta ta stanowi praktycznie zespół reguł i zasad, które składają się na styl zdrowego życia. Na czym to wszystko jednak polega? Przede wszystkim, w diecie tej panuje wyraźne zmniejszenie spożywania produktów mięsnych, a także innych produktów, zawierających zwierzęce białka. Dużą uwagę poświęca się natomiast wszelkim produktom roślinnym: zbożom, owocom i warzywom. Podstawę większości potraw stanowi pieczywo pełnoziarniste, makarony i liczne kasze, a to wszystko w połączeniu z owocami morza i świeżymi rybami różnych rodzajów. Dania przyprawia się cebulą i czosnkiem, które zwalczają bakterie w organizmie i dbają o odpowiednio niskie ciśnienie krwi. Z tego też powodu na dietę śródziemnomorską powinny przejść przede wszystkim osoby, cierpiące na wysoki cholesterol czy chorujące na nadciśnienie. Przy diecie tej często spożywa się orzechy i podsuszane owoce, a także – pije się wino podczas głównego posiłku dnia (nie więcej jednak niż 1 szklankę). Wino wytrawne wykazuje działanie obniżające cholesterol.

Dieta śródziemnomorska – efekty

W diecie śródziemnomorskiej mamy do czynienia z dużą ilością węglowodanów – gdzie więc tu miejsce na zrzucanie kilogramów? Okazuje się, że makarony i pieczywo, w połączeniu z rybami i warzywami nie mają działania tuczącego. Pamiętajmy, że na diecie tej rezygnujemy z mięsa innego rodzaju, a co za tym idzie – nie spożywamy tłustych sosów (również w przypadku makaronu sosów nie spożywamy!). Aby dieta śródziemnomorska sprawdziła się jako narzędzie do chudnięcia, warto jednak przestrzegać kilku reguł: jeść mniej niż 40 gram tłuszczy i jeść poniżej 1200 kalorii. Przy takim doborze posiłków możliwe jest zrzucenie około 4 kilogramów każdego miesiąca. Przed zastosowaniem diety warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem – dzięki profesjonalnym poradom dobierzemy nie tylko jadłospis, ale i niezbędne suplementy (przynajmniej na początku diety). Aby dieta odniosła pozytywny skutek i stała się naturalnym sposobem odżywiania, warto przechodzić na nią stopniowo. Dobrze jest jednak już na samym początku zrezygnować ze smażenia potraw w wysokich temperaturach, a także zacząć pić wodę mineralną (niegazowaną).

dieta śródziemnomorska fot. garryknight flickr.com Creative Commons
dieta śródziemnomorska fot. garryknight flickr.com Creative Commons
FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

One thought on “Dieta śródziemnomorska – zalety, zasady, menu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *