Dieta south beach (dieta plaż południowych) – zasady i menu

Dieta south beach, czyli dieta plaż południowych, polega na zastępowaniu złych tłuszczów (zwierzęcych) tymi lepszymi, a więc pochodzącymi z oliwy, orzechów czy ryb,  a także odchodzeniu od konsumpcji dużych ilości złych węglowodanów na rzecz tych o niskim indeksie glikemicznym. Dieta south beach jest znakomita dla osób, którym zależy na stopniowej utracie wagi bez stosowania drakońskiej diety.

Dieta plaż południowych składa się z trzech etapów, a każdy jest dla nas łatwiejszy niż poprzedni. Pod tym względem dieta south beach jest podobna do diety Dukana.

Dieta south beach – faza 1

I etap diety south beach to porzucenie słodyczy, owoców, pieczywa, ryżu, makaronów, produktów mącznych, ziemniaków, buraków, marchwi, kukurydzy, mleka i jogurtów. Każdego dnia, przed dwa tygodnie trwania etapu, powinniśmy zjeść 6 posiłków, które zaspokoją nasz głód. Co można jeść podczas stosowania diety plaż południowych? Przede wszystkim chude białko z ryb, drobiu czy owoców morza, a także chudej wołowiny. Jeśli chodzi o warzywa, można śmiało spożywać brokuła, bakłażana, cukinię, fasolę, cebulę, bób, kalafiora, kalarepę, kapustę, ogórki, rzepę, rzodkiewkę, sałatę, seler, szpinak i por. Ważne jest też by spożywać jajka i niskotłuszczowe produkty mleczne np. sery mozzarella, cheddar, parmezan czy ricotta, twarożek wiejski do 2%. Znakomitym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych będą orzechy, olej z rzepaku, oliwa z oliwek czy avocado. Jeśli nie możemy się obyć bez słodyczy, należy zminimalizować ich ilość do 75 kalorii dziennie. Mogą to być np. czekolada lub galaretki (oczywiście bez cukru), lody beztłuszczowe czy słodzik.

Dieta plaż południowych – faza 2

II etap diety plaż południowych to powrót do jadłospisu niektórych owoców i warzyw, gorzkiej czekolady czy pełnoziarnistego pieczywa. Nie można jednak tego robić z dnia na dzień. Produkty trzeba wprowadzać stopniowo, w pierwszym tygodniu jedząc jeden owoc oraz jeden produkt skrobiowy dziennie. Zalecane jest by owoce łączyć z produktem białkowym np. chudym serkiem lub jogurtem. Pierwszego dnia drugiego tygodnia tej fazy powinniśmy, w ramach wprowadzania produktów, zjeść jeden owoc w połączeniu z dwoma produktami skrobiowymi. Kolejnego dnia możemy zjeść już dwa owoce i dwa produkty skrobiowe. Po kilku dniach możemy już jeść 3 owoce i 3 produkty skrobiowe dziennie. Wśród dozwolonych owoców są: banany, gruszki, melony, mango, maliny, kiwi, granaty, papaje, pomarańcze, śliwki, truskawki, winogrona, czereśnie. Do menu wracają także, oczywiście w rozsądnych ilościach, pieczywo pełnoziarniste, płatki śniadaniowe i owsiane, kasza gryczana, makaron, marchew czy zielony groszek. W tym etapie możemy sobie pozwolić także na lampkę wina czy małe piwo. Uwaga! Nadal nie można jeść białego ryżu, pieczywa białego, ziemniaków, buraków, kukurydzy, ananasa, arbuza, liczy, daktyli, fig czy rodzynek. Nie możemy także jeść miodu, lodów i dżemu.

Fazę II kończymy w momencie osiągnięcia pożądanej przez na wagi.

Dieta south beach – faza 3

Na tym etapie diety plaż południowych już nie chudniemy, ale staramy się utrzymać smukła sylwetkę i zdrowia się odżywiać. Ta faza trwa więc praktycznie… przez resztę życia.

Przed podjęciem diety south beach warto skonsultować się z lekarzem. Powodzenia!

P.S.

Jeśli nie leży Ci dieta south beach spróbuj innych, takich jak: dieta New Mayo Clinic, dieta Mai Błaszczyszyn, dieta Ewy Dąbrowskiej, dieta Kwaśniewskiego (kapuściana).

Dieta south beach - fot. SweetOnVeg flickr.com

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

10 thoughts on “Dieta south beach (dieta plaż południowych) – zasady i menu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *