Dieta lekkostrawna (łatwostrawna) – zasady i jadłospis

Dieta lekkostrawna, zwana też łatwostrawną przeznaczona jest dla osób o delikatnym żołądku, starszych, po przejedzeniu, przy dolegliwościach jelit i żołądka. Oczywiście, jeśli zastosuje ją osoba zdrowa, jej także pomoże schudnąć.

W przeciwieństwie do rygorystycznych kuracji odchudzających takich jak dieta 1000 kalorii, dieta norweska, dieta kopenhaska, czy dieta oczyszczająca, dieta lekkostrawna jest rozsądną i zbilansowaną dietą, która pozwoli w długim okresie czasu dotrzeć do pożądanej wagi, a następnie ją utrzymać. Oczywiście, zanim przystąpimy do diety łatwostrawnej, powinniśmy skonsultować się z lekarzem. Być może udzieli on nam dodatkowych, wartościowych wskazówek, albo zwróci uwagę na przeciwwskazania w stosowaniu diety lekkostrawnej akurat w naszym wypadku. Nie warto ryzykować utratą zdrowia, lepiej wcześniej skontaktować się ze specjalistą.

Dieta lekkostrawna (łatwostrawna): zasady

Po pierwsze nie szkodzić, tak zdaje się brzmieć główna zasada diety lekkostrawnej. W kuracji chodzi o to, by dostarczać organizmowi wszystko, co jest mu potrzebne do funkcjonowania, w odpowiednim wymiarze kalorycznym, ale nie obciążać układu pokarmowego. Powinniśmy więc spożywać 5 posiłków dziennie, w równych odstępach czasu, a ostatni z nich możemy zjeść najpóźniej 2 godziny przed snem. Całkowicie zrezygnować musimy ze smażonych, tłustych, ostro przyprawionych dań oraz innych produktów, które długo “zalegają” w żołądku. Wszystkie ciepłe posiłki podczas stosowania diety łatwostrawnej powinny być więc przygotowane poprzez gotowanie, w wodzie lub na parze, lub duszenie czy pieczenie. Warzywa i owoce spożywamy w postaci przetworzonej – pieczone, gotowane lub w formie przecierów czy soków.

Dieta lekkostrawna (łatwostrawna): co można jeść

W diecie lekkostrawnej rekomendowane jest pieczywo pszenne, a odradzane razowe, żytnie, chrupkie i z otrębami. Pod tym względem dieta łatwostrawna jest naprawdę wyjątkowa. Jeśli chodzi o podejście do mięs, dieta lekkostrawna bardziej przypomina inne kuracje odchudzające. Możemy jeść chude wędliny drobiowe, zrezygnować musimy z tłustych, wieprzowych, smalców i pasztetów. Tak samo na obiad powinniśmy jeść chude i ugotowane mięsa drobiowe i ryby. Jeśli chodzi o sery, to możemy jeść chudy twaróg, ale nie ser żółty. Margarynę i smalec muszą zastąpić oliwa z oliwek, olej słonecznikowy lub rzepakowy. Warzywa, podobnie jak owoce, jemy w formie przetworzonej – najlepiej ugotowane i to w dodatku nie wszystkie. Powinniśmy zrezygnować z cebuli, kapusty, pora, ogórków i kalafiora oraz fasoli. Wśród rekomendowanych owoców diety lekkostrawnej znajdują się banany i pieczone jabłka. Zrezygnować musimy z gruszek i śliwek. Jeśli chodzi o “zapychacze” to ziemniaki są dozwolone w postaci piure, a wśród kasz najlepsze są manna i drobna jęczmienna. Do zup, opartych na warzywnych wywarach, możemy dołożyć biały ryż i drobne makarony np. nitki. Oczywiście musimy zapomnieć też o słodkich deserach. Warto także pamiętać, że przygotowując potrawy możemy korzystać z niewielkiej gamy przypraw: majeranku, cukru, soku z cytryny, kopru, rzeżuchy i pietruszki.

Jeśli chodzi o napoje, podczas stosowania diety lekkostrawnej, powinniśmy pić jogurty naturalne, kefiry, maślanki, herbaty owocowe, mleko oraz kawę zbożową. Odstawiamy alkohol, mocną kawę i kolorowe napoje.

Dieta lekkostrawna - dieta łatwostrawna - fot. rprata flickr.com

Dieta lekkostrawna

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

7 thoughts on “Dieta lekkostrawna (łatwostrawna) – zasady i jadłospis

  • 3 stycznia, 2014 at 22:48
    Permalink

    Udowodniono, że żołądek ma problem ze strawieniem nawet ugotowanego kawałka marchewki. Dlatego aby jak najbardziej ułatwić mu pracę, warto jak najlepiej przerzuwać pokarm. Szczególnie węglowodany, które w 80% mogą zostać strawione w ustach przez enzymy wydzielane do śliny.

    Reply
  • 8 marca, 2014 at 22:49
    Permalink

    Mam problem, próbuje ułożyć sobie dietę ale muszę wyeliminować oprócz tego jajka i świeże mleko. Mam problem z uzupełnieniem białka w diecie, bo przecież kefirów i jogurtu nie można :( Mam reż pytanie o galaretkę z kurczaka (nóżki) można czy nie??

    Reply
    • 25 marca, 2014 at 11:02
      Permalink

      Ano, dużo pełnowartościowego białka jest w mięsie.

      Galetka z kurczaka? Zależy. Jak sama zrobisz, to wiesz co jest w środku. Jeśli rzeczywiście jest to zrobione na nóżkach, to w składzie będzie sporo tłuszczu i optowałabym za wyeliminowaniem, ale jeśli do normalnego rosołu dasz żelatynę lub agar-agar to czemu nie? Do środka nie dodawałabym też groszku – jest ciężkostrawny.

      Reply
  • 17 października, 2014 at 13:37
    Permalink

    Niestety w mojej diecie nie może znaleźć się mleko. Nie trawię go w ogóle. Od pewnego czasu stosuje dietę lekkostrawną i moje samopoczucie jest znacznie lepsze. Zrzuciłam także trochę zbędnych kilogramów.

    Reply
  • Pingback: Dieta redukcyjna: zasady, menu, efekty

  • Pingback: Dieta low carb: zasady, menu, efekty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *