Dieta kopenhaska (szwedzka, kopenhadzka, trzynastodniowa)

Dieta kopenhaska polega na maksymalnym ograniczeniu spożywania tłuszczów i węglowodanów, a co za tym idzie także kalorii. Dieta szwedzka jest jednak bardzo intensywna i przeznaczona dla najbardziej wytrwałych i zdeterminowanych. Niektórzy dietetycy i lekarze twierdzą, że może być bardzo groźna dla zdrowia, kondycji i sampoczucia. Dieta trzynastodniowa najlepiej sprawdzi się więc u osób, które nie mają problemów ze zdrowiem, młodych (ale nie nastolatków) i osób co najwyżej w średnim wieku. Pamiętajmy jednak, że każdą dietę powinno się skonsultować z lekarzem. Lepiej mieć trochę nadwagi niż zepsuć sobie zdrowie, niszcząc np. żołądek czy wątrobę.


Podczas stosowania diety kopenhaskiej (kopenhadzkiej) należy bezwzględnie przestrzegać menu. Jadłospis jest ściśle określony i osoby, które lubią zjeść może przyprawić o zawrót głowy – jest bardzo restrykcyjny. Z drugiej strony, jeśli do nadwagi doprowadzaliśmy się przez kilka czy kilkanaście lat, a chcemy zrzucić ją w kilkanaście dni, to trudno się spodziewać, żeby terapia była przyjemna. Warto jednak przed jej rozpoczęciem rozważyć, czy nie lepsze byłyby bardziej systematyczne plany dietetyczne np. dieta New Mayo Clinic czy dieta OXY, zwana nowoczesną dietą Dukana – można podczas ich stosowania jeść więcej i są bardziej rozciągnięte w czasie.

Dieta kopenhaska – menu (jadłospis)

>> Sprawdź też: Dieta dash – najzdrowsza dieta świata?

Dzień 1

  • Śniadanie – 8:00 – 9:00 – kubek czarnej kawy, kostka cukru
  • Obiad – 12:00 – 14:00 – 2 jajka na twardo, szklanka gotowanego szpinaku lub brokułów, pomidor
  • Kolacja – 17:00 – 18:00 – kotlet wołowy (200 g), 5 liści sałaty z łyżką z oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

Dzień 2

  • Śniadanie – 8:00 – 9:00 – kubek czarnej kawy, kostka cukru
  • Obiad – 12:00 – 14:00 – kotlet wołowy (200 g), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny, owoc (grejpfrut, jabłko, ananas)
  • Kolacja – 17:00 – 18:00 – kawałek szynki (100 g), niepełna szklanka jogurtu naturalnego

Dzień 3

  • Śniadanie – 8:00 – 9:00 – kubek czarnej kawy, kostka cukru, 1 kromka pieczywa
  • Obiad – 12:00 – 14:00 – szklanka szpinaku, pomidor, surowy owoc
  • Kolacja – 17:00 – 18:00 – 2 jajka na twardo, kawałek szynki (100 g), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

Dzień 4

  • Śniadanie – 8:00 – 9:00 – kubek czarnej kawy, kostka cukru
  • Obiad – 12:00 – 14:00 – jajko na twardo, 1 marchewka, twarożek (150 g.)
  • Kolacja – 17:00 – 18:00 – pół szklanki kompotu z owocami, niepełna szklanka jogurtu naturalnego

Dzień 5

  • Śniadanie – 8:00 – 9:00 – starta marchewka z sokiem z cytryny
  • Obiad – 12:00 – 14:00 – gotowana ryba (300 g) z sokiem z cytryny
  • Kolacja – 17:00 – 18:00 – kotlet wołowy (200 g), 5 liści sałaty, 6-8 gotowanych brokułów

Dzień 6

  • Śniadanie – 8:00 – 9:00 – kubek czarnej kawy, kostka cukru, 1 kromka pieczywa
  • Obiad – 12:00 – 14:00 – duszona pierś kurczaka bez skóry, 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny
  • Kolacja – 17:00 – 18:00 – 2 jajka na twardo, starta marchewka z sokiem z cytryny

Dzień 7

  • Śniadanie – 8:00 – 9:00 – szklanka zielonej herbaty bez cukru
  • Obiad – 12:00 – 14:00 – grillowana pierś z kurczaka (150 g), świeży owoc
  • Kolacja – 17:00 – 18:00 – nic

Dzień 8

  • Śniadanie – 8:00 – 9:00 – kubek czarnej kawy, kostka cukru
  • Obiad – 12:00 – 14:00 – 2 jajka na twardo, szklanka gotowanego szpinaku lub brokułów, pomidor
  • Kolacja – 17:00 – 18:00 – kotlet wołowy (200 g), 5 liści sałaty z łyżką z oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

Dzień 9

  • Śniadanie – 8:00 – 9:00 – kubek czarnej kawy, kostka cukru
  • Obiad – 12:00 – 14:00 – kotlet wołowy (200 g), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny, owoc (grejpfrut, jabłko, ananas)
  • Kolacja – 17:00 – 18:00 – kawałek szynki (100 g), niepełna szklanka jogurtu naturalnego

Dzień 10

  • Śniadanie – 8:00 – 9:00 – kubek czarnej kawy, kostka cukru, 1 kromka pieczywa
  • Obiad – 12:00 – 14:00 – szklanka szpinaku, pomidor, surowy owoc
  • Kolacja – 17:00 – 18:00 – 2 jajka na twardo, kawałek szynki (100 g), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

Dzień 11

  • Śniadanie – 8:00 – 9:00 – kubek czarnej kawy, kostka cukru
  • Obiad – 12:00 – 14:00 – jajko na twardo, 1 marchewka, twarożek (150 g.)
  • Kolacja – 17:00 – 18:00 – pół szklanki kompotu z owocami, niepełna szklanka jogurtu naturalnego

Dzień 12

  • Śniadanie – 8:00 – 9:00 – starta marchewka z sokiem z cytryny
  • Obiad – 12:00 – 14:00 – gotowana ryba (300 g) z sokiem z cytryny
  • Kolacja – 17:00 – 18:00 – kotlet wołowy (200 g), 5 liści sałaty, 6-8 gotowanych brokułów

Dzień 13

  • Śniadanie – 8:00 – 9:00 – kubek czarnej kawy, kostka cukru, 1 kromka pieczywa
  • Obiad – 12:00 – 14:00 – duszona pierś kurczaka bez skóry, 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny
  • Kolacja – 17:00 – 18:00 – 2 jajka na twardo, starta marchewka z sokiem z cytryny

>> Sprawdź też: Dieta norweska – jadłospis, zasady, opinie, efekty

Powodzenia!

Dieta kopenhaska - fot Cynthia Blue flickrcom

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

6 thoughts on “Dieta kopenhaska (szwedzka, kopenhadzka, trzynastodniowa)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *