Dieta IF (intermittent fasting, jem-nie jem)

Masz dość ciągłego liczenia kalorii, szykowania 5 czy 6 posiłków dziennie, dostosowywania swojego życia do godzin spożywania pokarmów? Dieta IF, nazywana też dietą jem nie jem lub dietą intermittent fasting, jest właśnie dla ciebie.


Wiele tradycyjnych kuracji dietetycznych takich jak dieta 3d chili, dieta baletnicy, dieta plaż południowych, dieta New Mayo Clinic czy nowatorskich diet takich jak dieta portfolio na cholesterol, dieta Alleluja, dieta biblijna, czy dieta wątrobowa to męczące diety. Trzeba naprawdę wielu wyrzeczeń, żeby osiągnąć pożądaną sylwetkę. Dieta staje się w zasadzie osią naszego życia. Trzeba przemyśleć i przygotować 6 posiłków dziennie,  zaplanować menu na kilka dni, żeby posiłki nie były zbyt monotonne. Wszystko to musimy zrobić w zasadzie samodzielnie, bo przecież nie chcemy zamęczyć pozostałych domowników naszą dietą. To naprawdę ciężka sprawa. Być może dobrym rozwiązaniem będzie dla nas dieta if.

Dieta if – na czym polega (zasady)

Dieta IF nie jest typową dietą, lecz pewnym systemem odżywiania, opartym na poszczeniu, czyli powstrzymywaniu się od przyjmowania posiłków. W swoich założeniach stanowi zaprzeczenie tradycyjnie polecanych odchudzającym się osobom 5 posiłków dziennie. Każdy, kto chce stosować dietę if znajdzie dla siebie odpowiedni schemat:

Dieta if – leangains

Stosując dietę if w wersji leangains wykorzystujemy metodę okna żywieniowego. Każda nasza doba wygląda tak, że przez 16 godzin pościmy, spożywając jedynie wodę mineralną, kawę czy herbatę, a przez 8 godzin możemy normalnie jeść. Na początku możemy rozważyć by okno żywieniowe trwało 10 godzin, a post 14 godzin i dopiero stopniowo przechodzić do systemu 10-16. Efekty diety if leangains będą jeszcze większe, jeśli uzupełnimy ją o ćwiczenia fizyczne.

Dieta if – jem nie jem (eat stop eat)

Jeśli dieta if w formule leangains jest dla nas nie do zaakceptowania spróbujmy wersji jem nie jem, czyli eat stop eat. Polega ona na tym, że przez 5 lub 6 dni w tygodniu jemy normalnie, a przez 1 lub 2 dni (pełne, po 24 h) pościmy.

Dieta if – opinie

Dieta if, podobnie jak wszystkie kuracje odchudzające ma swoich zwolenników i przeciwników. Ci pierwsi chwalą efekty i to, że dieta if jest dużo bardziej oszczędna czasowo niż inne kuracje odchudzające. Drudzy zwracają uwagę na to, że nie jest to styl odżywiania, który możemy przyjąć na długo, poza tym okresy postu muszą skończyć się typowymi niedogodnościami takimi jak trudności z koncentracją czy bóle głowy. Stosując naprzemiennie okresy głodówki i jedzenia możemy też doprowadzić do wyjałowienia organizmu i poważnych problemów z metabolizmem.

Bez względu na to, czy zdecydujemy się na dietę if (leanganins lub jem nie jem), czy jakąkolwiek inną kurację odchudzającą, pamiętajmy żeby przed jej rozpoczęciem skonsultować się z lekarzem. Nie każda dieta jest dobra dla każdego. Jeśli zastosujemy nieodpowiednią dietę dla naszego organizmu możemy zrobić sobie krzywdę!

Powodzenia:)

dieta if jem nie jem eat stop eat - fot. boolve flickr.com Creative Commons
dieta if jem nie jem eat stop eat – fot. boolve flickr.com Creative Commons
FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

3 thoughts on “Dieta IF (intermittent fasting, jem-nie jem)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *