Dieta Hashimoto – zasady, jadłospis

Dieta, która nie jest dla każdego, a przed jej zastosowaniem trzeba skonsultować się z lekarzem – dieta Hashimoto.

Choroba Hashimoto, wiążąca się z niedoczynnością tarczycy, jest schorzeniem, które wymaga dopasowania zarówno rodzaju spożywanych posiłków w diecie, jak i regularności ich spożywania. Co więc jeść, i jak często, aby skutecznie zwalczyć nierzadko bolesne i ciężkie objawy choroby tarczycowej? Warto zwrócić uwagę na fakt, że białko jest składnikiem, który zwiększa metabolizm organizmu – to dzięki niemu możemy radzić sobie z najważniejszym wrogiem osób pragnących schudnąć – nadmiarem kalorii. W diecie osób chorujących na chorobę Hashimoto bardzo ważne są więc białka, które dostarczają aminokwasów i tyrozyny (zaś ta przekłada się na produkcję hormonu już typowo tarczycowego – T4).

Dieta Hashimoto – ogólne zasady

Ogólne zasady żywienia, poza przedstawionym powyżej zaleceniem spożywania dużych ilości białka, mówią, że przy diecie Hashimoto powinniśmy unikać węglowodanów po południu i przed snem. Dobrym pomysłem jest spożywanie ryżu, a także bezglutenowego pieczywa. Ogólnie unikanie glutenu powinno stać się dla nas jedną z podstawowych zasad w diecie.

Dieta Hashimoto – jakich potraw unikać?

Bardzo złym pomysłem jest spożywanie artykułów sojowych (peptydy z soi jeszcze bardziej napędzają posiadaną przez nas niedoczynność tarczycy!). Dodatkowo istnieje cały szereg produktów i potraw, które mogą nam bezpośrednio zaszkodzić: orzeszki, kalafiory, kapusta albo też kukurydza. Dobrze jest także unikać produktów mlecznych, gdyż mleko działa autoagresywnie na tarczycę. Każdy chory na tarczycę wie, co oznacza proces wolotwórczy – także mleko, które zawiera goitrynę, działa w ten sposób, niszcząc nasze zdrowie. Należy unikać więc glutenu, a także – nabiału. Nie znaczy to, że mały serek od czasu do czasu nam zaszkodzi – chodzi raczej o dania spożywane przez nas każdego dnia. Dla osób, które nie potrafią od tak ograniczyć spożywania pewnych produktów, doskonałym wyjściem będzie kupowanie produktów droższych, wyższej jakości – z reguły są one mniej szkodliwe dla ludzi z chorobami tarczycy niż tańsze odpowiedniki (jak i ogólnie pożywienie wyższej jakości generalnie mniej szkodzi każdemu z nas!).

Dieta Hashimoto – suplementy

Choroba Hashimoto wywołuje liczne stany zapalne – jak się ich pozbyć? Stosując witaminę D. Ważne jest więc częste wychodzenie na słońce, a nawet opalanie się w okresie letnim. Podobnie duże znaczenie dla naszego organizmu ma witamina C oraz witamina E. O ile tę pierwszą warto przyjmować w dużych medycznie ilościach, o tyle zapotrzebowanie na drugą spokojnie zaspokoi nam normalne pożywienie – wystarczy wybrać tylko odpowiednie produkty. Suplementacja przy diecie Hashimoto to jednak dużo więcej niż witaminy – to także produkty ziołowe, na przykład zielona herbata, którą – co dla niektórych będzie zaskakujące – możemy przyjmować w postaci tabletek lub pastylek. W ten sposób unikniemy brudów i innych nieczystości zawartych w jej tradycyjnym odpowiedniku.

Dieta Hashimoto – co dalej?

Pozostałe rady, jakich należy przestrzegać przy diecie Hashimoto, to przede wszystkim: dużo ruchu (metabolizm!) oraz działania nastawione na przyspieszenie metabolizmu. Można pokusić się nawet o specjalne preparaty białkowe, przeznaczone oryginalnie dla sportowców, ale przydatne dla każdego, kto chce zadbać o swój metabolizm i zwiększyć ilość spożywanej tyrozyny.

dieta hashimoto
sxc.hu/bxd
FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

3 thoughts on “Dieta Hashimoto – zasady, jadłospis

  • 25 sierpnia, 2014 at 12:11
    Permalink

    Doskonały artykuł! W końcu jakiś konkretny spis rzeczy, które mogę jeść :)

    Reply
  • 18 stycznia, 2015 at 21:15
    Permalink

    zbyt szybko się czyta, gdyż temat został ciekawie przedstawiony.

    Reply
  • 7 czerwca, 2016 at 10:07
    Permalink

    Witam,
    artykuł ciekawy, jednak mam wątpliwości co do odżywek białkowych (znam tylko serwatkowe – kazeina,nabiał, lub sojowe), a wcześniej jest napisane, że zarówno soja jak i laktoza, kazeina nie są zalecane…

    Więc jak jest z tym odżywkami? :)

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *