Dieta Candida – menu, efekty, zasady

Dieta Candida, czyli dieta, jaką stosować powinny osoby, które zaatakował grzyb Candida. Na czym polega i jaki ma wpływ na nasz organizm?

W organizmie ludzkim istnieje wiele rodzajów mikrobów, bakterii i żyjątek niezbędnych do naszego prawidłowego funkcjonowania. Ważna jest jednak nie tylko obecność naszych, ale też – stosowna ilość. I właśnie w patologicznej sytuacji, gdy dobrych bakterii brakuje, a złe drobnoustroje zaczynają się namnażać, dojść może do kandydozy – choroby wywołanej inwazją grzyba Candida. Choroba ma złożony charakter, więc i leczenie jest skomplikowane. Jednym z najważniejszych etapów jest właśnie odpowiednia dieta Candida. Jest to właściwie rodzaj leczenia, który wymaga przestrzegania odpowiednich kroków, a także – przyjmowania (i usuwania z diety) wybranych składników odżywczych. Na czym ta cała dieta jednak polega?

Zanim przeczytasz o konkretach, pamiętaj, że przed zastosowaniem tej diety trzeba skonsultować się z lekarzem.

Dieta Candida – specjalny rodzaj leczenia

Warto nadmienić, że dieta ta stosowana u ludzi działać może bardzo różnie – ataki grzybów Candida nie są takie same, a i nasze organizmy to przecież nie kopie jednego egzemplarza. Ważnym jest, by dopasować pokarmy i lekarstwa do indywidualnej sytuacji pacjenta. Ważna jest więc choćby pobieżna konsultacja z lekarzem albo dietetykiem. Niemniej, każdy może podjąć próbę ograniczenia inwazji agresora, póki nie jest za późno. Nadmiar grzybów w organizmie zwalczać można farmaceutycznie, przy użyciu bakterii (lacidofilnych), a także dążąc do poprawienia ogólnej odporności organizmu. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że kandydozę skutecznie zwalczać można także przy pomocy odpowiedniej, w miarę prostej diety.

Dieta Candida w walce z najeźdźcą – czego nie wolno?

Chcąc pokonać grzyb Candida, warto podjąć następujące 3 kroki, rezygnując z określonych grup produktów spożywczych.

1)      Warto przede wszystkim zrezygnować z produktów i pokarmów, zawierających żywe grzyby Candidy oraz duże ilości cukrów (produkty zbożowe, owoce, tradycyjny cukier, a także ziemniaki, produkty mleczne i inne artykuły, które pomagają rozwijać się grzybom).

2)      Na drugim miejscu stoją wszelkie produkty już same z siebie obciążające organizm. Będąc na diecie Candida nie możemy pozwolić sobie ani na alkohol czy choćby na mocniejszą kawę (kofeina). Co istotne, z punktu widzenia skutecznej walki z grzybem, warto zrezygnować także z różnego rodzaju barwników i sztucznych koncentratów, często zawartych w „nowoczesnej” żywności.

3)      I na koniec, warto usunąć ze swojej diety wszelkie artykuły spożywcze, które mogą być przyczyną alergii pokarmowych. Mowa o takich produktach jak orzeszki ziemne, drożdże (i produkty wykonane z nich), laktoza oraz pomidory czy papryka. Dobrym wyjściem jest stworzenie sobie listy lekkostrawnych dań, które bez problemu zasilą nasz organizm w niezbędne składniki odżywcze, ale nie zrobią tego w zbyt „męczący” dla ciała sposób.

Dieta Candida – jak jeść i co jeść?

Kiedy wiemy już, czego nie jeść, powinniśmy także zwrócić uwagę na to, co w naszej diecie powinno wystąpić już na samym początku:

1)      Przede wszystkim należy zacząć jeść świadomie – czytać etykiety produktów i sprawdzać, które z nich nie zawierają konserwantów i innych chemicznych dodatków. Istotnym faktem jest, że rezygnując na tej diecie z cukru, musimy być świadomi w jak wielu produktach on występuje – z nich także musimy zrezygnować. Dieta Candida jest ścisłą dietą, przy której ograniczenia znacznie przewyższają to, co jeść nam będzie wolno.

2)      Warto zastanowić się nad przygotowywaniem posiłków we własnym zakresie – kupując je w hipermarkecie rzadko trafimy na udane, ekologiczne produkty.

3)      Przede wszystkim warto do swojego menu wpisać: owoce cytrusowe (przede wszystkim same cytryny!) oraz awokado. Resztę owoców lepiej ograniczyć! Z warzyw nasze zainteresowanie powinny wzbudzić przede wszystkim wszelkiego rodzaju sałaty, kapusta, fasola, pomidory, cukinia, cebula i czosnek, kalafior czy ogórki. Z mięs, warto wybierać dziczyznę oraz drób czy wołowinę. Należy natomiast uważać przy produktach przetwarzanych i z dodatkami chemicznymi (kiełbasy i inne przetwory z mięsa).

sxc.hu/adameret

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

One thought on “Dieta Candida – menu, efekty, zasady

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *