Dieta bezglutenowa: zasady, menu, efekty

Dieta bezglutenowa jest polecana przede wszystkim osobom z alergią na gluten i chorującym na celiakię. Jest to choroba związana z nietolerancją glutenu zawartego w zbożach. Celiakii nie można wyleczyć, ale stosowanie odpowiedniej diety znacznie poprawia samopoczucie chorych.

Od jakiegoś czasu dieta bezglutenowa jest modna wśród osób chcących schudnąć. Jej zwolennicy uważają, że wykluczenie z jadłospisu  produktów zbożowych pomaga ograniczyć spożywanie kalorycznych przekąsek. Produkty z glutenem podwyższają ilość insuliny we krwi, czego wynikiem jest wzmożony apetyt.

Należy jednak uważać, gdyż stosując dietę bezglutenową należy kontrolować ilość kalorii. Łatwo o to zadbać, gdy produktów bez glutenu nie zastąpimy innymi wysokokalorycznymi potrawami. Trzeba być ostrożnym z produktami oznaczonymi jako niezawierające gluten (przekreślony kłos), gdyż ich kaloryczność może być wysoka.

Niezależnie od powodu, dla którego chcemy przejść na dietę, należy wcześniej skonsultować się z lekarzem.

Dieta bezglutenowa – zasady

Podstawową i właściwie jedyną zasadą w diecie bezglutenowej jest unikanie glutenu. Należy wyeliminować z jadłospisu zboża, takie jak pszenica, jęczmień, żyto. Zachowajmy ostrożność w przypadku owsa. Chociaż uważa się, że jest on bezpieczny, to niestety w Polsce bywa zanieczyszczony innymi zbożami.

Dieta bezglutenowa – menu

Dieta bezglutenowa jest bardzo restrykcyjna. Poniżej możecie zapoznać się listą zakazanych produktów i tych dozwolonych.
Zakazane produkty: mąka pszenna i żytnia, pieczywo pszenne i żytnie, chrupkie, kasza manna, jęczmienna, otręby, ciastka, ciasta, słodycze zawierające mąkę pszenną, kawa zbożowa.
Dozwolone: ryż, mąka ryżowa i wszystkie produkty z ryżem (płatki, pieczywo), mąka ziemniaczana i kukurydziana, soja, sorgo, gryka, kasza gryczana i jaglana, mleko, jaja, mięso, wędliny bez dodatku glutenu, owoce, warzywa, kawa, herbata.
Trzeba uważać, bo nawet produkty pozornie bezglutenowe mogą nim być zanieczyszczone.

Dieta bezglutenowa – efekty


W celiakii i alergiach pokarmowych nawet minimalna ilość glutenu wywoła nawrót dolegliwości. Dlatego stosowanie diety bezglutenowej jest koniecznością. Szybko po usunięciu z jadłospisu zbóż, chory zauważą znaczną poprawę samopoczucia.
Osoby zdrowe i zwolennicy diety bezglutenowej uważają, że wyeliminowanie zboża z jadłospisu pozwala im chudnąć, chroni przed alergiami pokarmowymi, dodaje energii i poprawia samopoczucie.

dieta bezglutenowa
sxc.hu/srbichara
FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

4 thoughts on “Dieta bezglutenowa: zasady, menu, efekty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *