Dieta Atkinsa: zasady, jadłospis, działanie

Chudnąć, jedząc wciąż bardzo wiele tuczących, wartościowych posiłków? Wydaje się, że to niemożliwe, ale u podstaw bardzo popularnej diety Atkinsa leży właśnie taka zasada. Choć założenia tej diety, opierające się na eliminacji węglowodanów ze spożywanych dań, sięgają XIX wieku, to dopiero Atkins zdołał skupić na moment uwagę opinii publicznej i z sukcesem przebił się z wyznawanymi poglądami. Węglowodany, a więc cukry, stanowią dla człowieka bezpośrednie źródło energii – często jednak spożywamy ich zbyt wiele, co skutkuje odkładaniem pozostałości w organizmie (rosną pokłady tłuszczu). Według Atkinsa, ograniczenie spożycia cukrów (węglowodanów) zmusza organizm do spalania innych składników: białka oraz tłuszczu. Pod tym względem dieta ta podobna jest do diety New Mayo Clinic. Dieta Atkinsa opiera się na ketozie – stanie, w którym organizm zamiast spalać cukry, napędza swoje działanie przy pomocy tłuszczy.

Dieta Atkinsa – działanie

Zasadą całej diety Atkinsa jest ograniczenie spożywania węglowodanów do co najwyżej 30 gramów dziennie. Już jeden pączek przekracza ten wynik, więc warto uważać! Tak niskie spożycie węglowodanów utrzymywać powinno się jednak tylko przez pierwsze dni diety – potem organizm zrzuca zbędne kilogramy dużo wolniej i efektu i tak nie da się podtrzymać. Po pierwszym gwałtownym zrzuceniu wagi ilość węglowodanów można codziennie zwiększać, na przykład o 10 gramów na dobę. Bardzo istotnym jest okres podtrzymywania wagi: to wtedy ważą się losy potencjalnego efektu jo-jo, tak znienawidzonego przez osoby, pragnące zrzucić kilogramy i nigdy nie wracać do dawnej wagi… Aby skutki diety się utrzymały, należy przyjmować co najwyżej 100-110 gramów na dobę. Jak te zasady przekładają się na menu? W końcowej fazie można jeść warzywa i owoce (umiarkowanie), a słodyczy nadal należy unikać…

Dieta Atkinsa – menu

W diecie Atkinsa jeść należy produkty bogate w tłuszcze i białka, ale pozbawione węglowodanów. Typową grupą potraw, na których warto się skupić, są wszelkiego rodzaju mięsa: drób, wołowina, wieprzowina oraz różnego rodzaju wędliny i kiełbasy. Co istotne, spożywane mięso powinno być pozbawione panierki. Poza mięsem istotnym składnikiem diety są jajka (plus majonez), a także ryby i sery. Ograniczenia zaczynają się przy warzywach – należy jeść je z dużym umiarem, jako że zawierają spore ilości węgli. Na diecie Atkinsa powinny interesować nas tylko zielone warzywa, takie jak szpinak, kapusta, seler, szparag, sałata, papryka (zielona!).

Czego, przebywając na diecie Atkinsa, należy unikać? Prawda wygląda tak… że wszystkiego! Jedynym napojem powinna być dla nas herbata bez cukru oraz woda naturalna. Nie wolno pić popularnej Coli, Pepsi (nawet w wersji light!) ani żadnych soków. Co istotne, także alkohol nie wchodzi w grę – zawiera sporo węglowodanów i lepiej całkowicie z niego zrezygnować.Poza wymienionymi zakazami, warto pamiętać, że jedzenie owoców także nie jest dobrym pomysłem, zaś o słodyczach powinno się kompletnie zapomnieć…

Dieta Atkinsa – zalety i cechy

 

Dieta Atkinsa ma wiele zalet: przede wszystkim zapewnia raptowny, gwarantowany spadek wagi. Efekty widać szybko i zapewne stąd wywodzi się duża popularność tej diety. Co istotne, podczas diety nie trzeba komponować złożonych dań z dziwnych składników – dieta jest prosta i może zacząć ją większość ludzi. Według badań dieta Atkinsa pozytywnie wpływa na stan serca i znajduje zastosowanie w leczeniu różnych dolegliwości. Dietę docenią przede wszystkim osoby, które chwytały się już najróżniejszych kuracji dietetycznych i nigdy nie mogły skutecznie zrzucić paru kilo – z dietą Atkinsa stanie się to możliwe!

dieta atkinsa
foto: Martin Burns/flickr.com
FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *