Co pić przed biegiem? Co pić po bieganiu? (PORADNIK)

Pytania typu co pić przed biegiem, co pić po bieganiu, czy co pić podczas treningu pojawiają się gdy rośnie nasza świadomość treningu biegowego i chcemy go możliwie sprofesjonalizować, lub gdy za oknem robi się ciepło, przez co podczas biegania bardziej chce nam się pić.

Na tak postawione pytania nie da się odpowiedzieć bez poznania definicji trzech rodzajów napojów:

  • napoje hipotoniczne mają mniejszą koncentrację cząsteczek niż płyny w naszym ciele. Napojem hipotonicznym jest np. woda mineralna.
  • napoje izotoniczne mają taką samą koncentrację cząsteczek co płyny w naszym ciele. Nawadniają nasz organizm szybciej niż woda. Przykładem napoju izotonicznego jest napój powstały w wyniku zmieszania 1,5 l wody mineralnej, 3 łyżek miodu, soku z jednej cytryny i 1/3 łyżeczki soli.
  • napoje hipertoniczne mają wyższą koncentrację cząsteczek niż płyny w naszym ciele. Należą do nich m.in. napoje energetyzujące i soki owocowe.

Co pić przed biegiem?

Jeśli regularnie biegasz musisz dbać o to, aby organizm był odpowiednio nawodniony. Oznacza to, że powinieneś spożywać nie mniej niż 1,5 litra wody dziennie. Niektórzy sugerują nawet, że dobrze byłoby pić do 2 a nawet 3 litrów wody. Oczywiście nie znaczy to, że musimy wpijać 2 duże butelki wody mineralnej dziennie. Woda znajduje się przecież także w tym co jemy, np. owocach i warzywach. Pijąc wodę, szczególnie przed treningiem, pamiętajmy by nie przyjmować na raz więcej niż 0,4 l i nie pić jej duszkiem. Przez takie działania możemy jedynie czuć się bardziej ociężali, na pewno nie ugasimy lepiej pragnienia, niż pijąc normalnie. Powstrzymajmy się także od przyjmowania płynów jeśli do treningu pozostało mniej niż 30 minut. Bezpośrednia odpowiedź na pytanie co pić przed biegiem uzależniona jest od długości treningu, który masz przed sobą. Jeśli trening ma być, krótki, do 60 minut, wystarczy napój hipotoniczny, a więc woda. Jeśli natomiast planujesz dłuższy trening, sięgnij po napój izotoniczny.

Co pić po bieganiu?

Tutaj obowiązują podobne zasady jak dotyczące tego co pić przed biegiem. Jeśli biegałeś krócej niż godzinę i nie spociłeś się przesadnie, wystarczy, że sięgniesz po wodę mineralną, czyli napój hipotoniczny. Jeśli trening był nieco dłuższy albo odbywał się w wysokiej temperaturze czy bardzo się spociłeś dobrym pomysłem będzie napój izotonicznym. Po wyjątkowo ciężkim treningu możesz nawet sięgnąć po napój hipertoniczny.

>> Jak biegać żeby schudnąć?

>> Plan biegowy 6 tygodni dla początkujących

>> Plan biegowy 10 tygodni dla początkujących

>> Plan biegowy 5 km dla początkujących

Co pić w trakcie treningu?

W trakcie wyczerpującego, trwającego ponad 60 minut treningu, powinniśmy pomiędzy jego sesjami pić napoje izotoniczne. Jeśli trening jest krótszy nie ma to sensu. Dlatego nie warto np. udawać się na 30 minutowe bieganie z butelką napoju w ręce. Jest to niewygodne i niepotrzebne. Pijąc podczas treningu pamiętajmy, żeby robić to w małych ilościach i małymi łykami.

Przed, w trakcie i po treningu unikajmy też napojów gazowanych, w szczególności niezdrowych np. Coca Coli.

Co pić przed biegiem co pić po bieganiu fot. lululemon athletica fllickr.com

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *