Chronodieta (chronoodżywianie) – jadłospis, zasady, menu

Chronodieta, zwana też chronoodżywianiem to, najkrócej mówiąc, dopasowanie tego co jemy do pory dnia. To znakomita kuracja szczególnie dla tych, którzy nie wyobrażają sobie życia bez deserów, ziemniaków czy masła.
Znakomitym uzupełnieniem chronodiety może być aktywność fizyczna. Trudno się bowiem spodziewać, że organizm szybko spali to co jemy, skoro w zasadzie przenosimy go jedynie z krzesła do auta, z auta za biurko, zza biurka znów do auta a potem, po południu już tylko na kanapę. Żeby zapewnić organizmowi odpowiednią dawkę ruchu nie poświęcając na to więcej niż godziny dziennie, warto najpierw zastanowić się co wolimy robić i co będzie dla nas lepsze: biegać czy jeździć na rowerze? To ważne, żebyśmy się za szybko nie zniechęcili. Jeśli zdecydujemy się na to pierwsze możemy skorzystać z planów treningowych dla początkujących: 10 tygodni, 6 tygodni, 5 km. Jeśli nie dajemy rady biegać – 30-45 minutowy spacer np. z psem lub z rodzinką też na pewno nam nie zaszkodzi.

Przy okazji, zanim przejdziemy do zasad chronodiety, polecamy też inne popularne kuracje odchudzające: dietę błyskawiczną, dietę koktajlową, dietę Kwaśniewskiego, dietę 3d chili, dietę Dukana, dietę New Mayo Clinic oraz diety oczyszczające.

Chronodieta – zasady

Chociaż wydaje się to intuicyjnie jasne warto to podkreślić – chronodieta wymaga ustabilizowania rytmu dobowego. Koniec z niedosypianiem, nieregularnym chodzeniem spać, imprezami do białego rana, pobudzaniem się kawą czy uspokajaniem alkoholem. Musimy tak gospodarować naszym czasem, aby kłaść się codziennie o tej samej porze, najlepiej przed północą i spać od 6 do 9 godzin. Ani więcej, ani mniej. Przed snem nie oglądajmy też telewizji czy nie wpatrujmy się w ekran tabletu czy komórki.
Podczas stosowania chronodiety powinniśmy spożywać nie więcej niż 1500 kalorii dziennie. Jeśli pomiędzy posiłkami poczujemy się głodni zjedzmy owoc, ale nie później niż 30 minut przed planowanym posiłkiem.

Chronodieta – jadłospis (menu)

Co można jeść rano?
Stosując chronoodżywianie rano możemy jeść kanapki, jogurty z płatkami, kaszą czy orzechami, sery żółte, pleśniowe, białe, jajka, chude wędliny, ryby, kefir, zsiadłe mleko, jogurt typu greckiego, mało, pomidory, sałatę, paprykę, oliwki, ogórki kiszone oraz surowe.
Śniadanie jemy między 7 a 8 rano.

Co można jeść na lunch (wczesny obiad)?
Podczas stosowania chronodiety zalecane są chude mięsa, ryby, jajka, makarony, kasze, rośliny strączkowe. Jako dodatki najlepiej sprawdzą się ziemniaki lub ryż oraz marchew i groszek. Lunch powinniśmy jeść pomiędzy 12 a 13.

Co można jeść na podwieczorek?
Na podwieczorek podczas stosowania chronodiety możemy przekąsić sobie garść orzechów, gorzką czekoladę oraz owoce. Od czasu do czasu można nawet zjeść jakiś bardziej kaloryczny np. mleczny deser, najlepiej z wykorzystaniem kakao, owoców czy orzechów.
Podwieczorek jemy około godziny 17.

Co można jeść na kolację?
Chronoodżywianie wieczorem zakłada spożywanie chudego mięsa, owoców morza, ryb. Jako dodatek najlepsze będą warzywa, np. sałata czy kapusta.
Taką obiado-kolację jemy o 18 lub 19.

Chronodieta – efekty

Chronodieta zapewnia kilka pozytywnych efektów. Po pierwsze uregulujemy nasz tryb życia, dzięki czemu jego jakość się podniesie. W dłuższej perspektywie mamy też realną szansę pozbycia się nadwagi. Z drugiej strony, przeciwnicy tej diety podnoszą, że nieustanne dostosowywanie posiłków do pory dnia może stać się nużące.

chronodieta - chronoodżywianie - fot. globalcosmic flickr.com CC

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

One thought on “Chronodieta (chronoodżywianie) – jadłospis, zasady, menu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *