Oleje tłoczone na zimno – dlaczego warto jeść zdrowe tłuszcze?

Tłuszcze obecne są w naszej diecie na co dzień. Dodajemy je do świeżych sałatek, do smażenia, pieczenia i gotowania, smarujemy nimi pieczywo i dodajemy do sosów oraz dipów. A jednak rzadko kiedy zastanawiamy się nad ich jakością i przydatnością do obróbki termicznej. Tymczasem zły wybór może nas kosztować utratę zdrowia. Jakie więc oleje roślinne warto stosować w kuchni, aby jednocześnie cieszyć się smakiem przygotowywanych potraw i bogactwem składników odżywczych?

Skład olejów roślinnych

Obecny w olejach roślinnych tłuszcz jest wspaniałym nośnikiem smaku. To dzięki niemu przygotowywane dania nabierają wyrazistego aromatu i smaku. Stanowią smaczny dodatek do wszelkiego rodzaju potraw, a więc są bardzo chętnie wykorzystywane w kuchniach całego świata. Kupując je jednak warto zwrócić uwagę na ich skład. Powinny znajdować się w nim:

  • niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – czyli kwasy omega – 3 i omega – 6. Ich proporcje powinny wynosić 1:2 do 1:4. Z punktu widzenia zdrowia człowieka są one najważniejszymi kwasami, wchodzą bowiem w skład błon komórkowych;
  • witaminy – oleje roślinne są transporterami dla witamin, ale także mogą być ich źródłem. Dobrze jest więc wybierać oleje zawierające w sobie witaminę E, zwaną witaminą młodości oraz witaminę K i prowitaminę A;
  • fitosterole – są bardzo pożądanym składnikiem olejów roślinnych. Pomagają obniżać ilość cholesterolu we krwi, wykazują także właściwości przeciwzapalne, antyoksydacyjne oraz antybakteryjne.

Stosowanie oleju w kuchni tylko pozornie pozostaje bez wpływu na nasze zdrowie. W rzeczywistości możemy sobie wraz z nimi dostarczyć wartościowych składników odżywczych, albo też, jak za chwilę udowodnimy, szkodliwych produktów pochodzących z procesów przetwórczych.

Sposób produkcji olejów

Oleje roślinne produkowane mogą być na dwa sposoby:

  • metodą chemiczną – czyli poprzez ekstrakcję. Polega ona na podgrzaniu surowca, z którego ma zostać pozyskany olej, do temperatury ponad 100 stopni Celsjusza i wyekstrahowaniu oleju z użyciem rozpuszczalników chemicznych. To metoda bardzo efektywna i tania, lecz pozbawia oleju wszystkich substancji odżywczych zawartych w pierwotnym surowcu. Warto także wiedzieć, że w oleju mogą pozostawać resztki rozpuszczalników:
  • oleje tłoczone na zimno – m. in. oleje zimnotłoczone firmy Ol’Vita. Metoda ta opiera się na wytłoczeniu oleju z surowca w temperaturze nie wyższej niż 40-50 stopni Celsjusza. Jest to metoda droga i mniej efektywna niż chemiczna, lecz pozwala na uzyskanie oleju najwyższej jakości, bogatego w naturalne substancje. Sam olej ma także charakterystyczny smak i zapach, właściwe dla surowca, z którego powstał.

Już sam opis procesu pozyskiwania olejów roślinnych sugeruje, że to oleje zimnotłoczone są bardziej wartościowe w codziennej diecie człowieka. Warto jednak zwrócić uwagę na kolejny etap produkcji oleju – oczyszczanie.

W zależności więc od poziomu oczyszczenia olejów, możemy wyróżnić:

  • oleje rafinowane – czyli oczyszczone. Są poddawane filtracji i rafinacji, podczas których usuwane są z nich wszelkie składniki niepożądane. To pozbawia je intensywnego smaku i aromatu, ale także cennych składników odżywczych. Warto także pamiętać, że wysoka temperatura przekształca niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe w w tłuszcze trans o potencjalnym działaniu kancerogennym;
  • oleje nierafinowane – czyli nie poddawane żadnym procesom oczyszczania. W ten sposób oleje zachowują swój naturalny smak i aromat oraz wszystkie składniki odżywcze – witaminy, zdrowe kwasy tłuszczowe i fitosterole.

Wszystko więc wskazuje na to, że w codziennej diecie warto stawiać na oleje tłoczone na zimno i nierafinowane. Są nie tylko bogatsze w wartościowe składniki odżywcze, ale także nie zawierają szkodliwych tłuszczów trans oraz pozostałości po procesach przetwórczych. Biorąc pod uwagę, jak często używamy olejów roślinnych w kuchni, jest to niezwykle ważne.

Co zyskujemy wybierając oleje zimnotłoczone i nierafinowane?

Wybierając produkty spożywcze, zawsze warto sięgać po te, których stopień przetworzenia jest jak najniższy. Ta sama zasada dotyczy więc olejów roślinnych. Poza wymienionymi fitosterolami, niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi oraz witaminami, oleje tłoczone na zimno i nierafinowane dostarczają naszym organizmom:

  • makro – i mikroelementów – to związki mineralne, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego i muszą być dostarczane wraz z pokarmem, ponieważ organizm nie jest w stanie sam ich wytworzyć. Budują komórki ciała, regulują przewodzenie impulsów nerwowych, wspomagają odporność, regulują czynność wszystkich układów ustroju;
  • lecytyny – to grupa związków organicznych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, bierze udział w różnorodnych procesach metabolicznych. Wchodzi w skład każdej komórki ludzkiego ciała, jednak jej szczególna rola polega na ochronie osłony mielinowej komórek nerwowych. Jest więc z powodzeniem stosowana u osób cierpiących na demencję.

Wybierz oleje nierafinowane tłoczone na zimno [klik] i zapewnij sobie nie tylko smaczne dania, ale także zróżnicowaną, bogatą w składniki odżywcze, dietę. To niezwykle ważne zarówno dla naszego zdrowia, jak i dobrego samopoczucia oraz pięknego wyglądu.

Oleje nierafinowane tłoczone na zimno a wysokie temperatury

Pamiętać należy o zjawisku, które zachodzi, kiedy nieprzetworzony olej poddamy działaniu wysokiej temperatury – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe przechodzą w formę trans, szkodliwą dla naszego zdrowia.

Dlatego też olejów nierafinowanych i tłoczonych na zimno nie powinno się używać do smażenia.

Są jednak wyjątki:

Oleje na których można bezpiecznie smażyć:

  • olej kokosowy – jest bogaty w nasycone kwasy tłuszczowe i duża ilość kwasu laurynowego. Nie powoduje więc wzrostu cholesterolu we krwi, za to świetnie nadaje się do smażenia. Temperatura dymienia wynosi od 185 do 205 stopni Celsjusza;
  • olej ryżowy – jego temperatura dymienia wynosi aż 230 stopni Celsjusza, nadaje się więc nawet do długiego smażenia, np. mięsa;
  • oliwa z oliwek – jej temperatura dymienia wynosi 210 stopni Celsjusza, a więc warto stosować ją do krótkiego smażenia, np. cebulki i warzyw;
  • olej rzepakowy – znany nam doskonale jako tani, intensywnie żółty kolor. Warto jednak wybierać jego postać nieprzetworzoną, jest bogatszy w składniki odżywcze, w zamian za to nie zawiera tłuszczów trans.

Jak widać nawet dbając o zdrową dietę, nie musimy rezygnować z użycia oleju. Wystarczy tylko wybrać taki, który nadaje się do obróbki termicznej. Będziemy mogli cieszyć się smakiem naszych ulubionych smażonych potraw – mięsa, ryby, warzyw z ryżem, a przy tym nadal odżywiać się zdrowo, bez tłuszczów trans.

Jakie oleje wybierać do stosowania na zimno?

Rodzajów olejów nierafinowanych zimnotłoczonych jest bardzo wiele. Różnią się między sobą zarówno zawartością składników odżywczych, smakiem i aromatem, a także kolorem.

Do najbardziej wartościowych i popularnych zaliczyć należy:

  • olej z pestek winogron,
  • olej lniany,
  • olej sezamowy,
  • olej słonecznikowy,
  • olej sojowy,
  • olej arganowy,
  • olej kukurydziany,
  • olej z orzechów arachidowych.

Ale wartościowe oleje roślinne pozyskuje się także z innych surowców. Warto więc zwrócić uwagę na następujące rodzaje olejów:

  • z nasion kolendry,
  • z nasion papryki,
  • z pestek granatu,
  • z pestek wiśni,
  • z pestek arbuza.

Każdy z tych olejów zachowuje naturalny smak i zapach właściwy dla surowca, z którego powstał. Dlatego też nadają się one do przygotowywania różnorodnych potraw kuchni całego świata. Wspaniale sprawdzają się do dań kuchni śródziemnomorskiej, orientalnej, francuskiej, bałkańskiej, meksykańskiej, rosyjskiej i polskiej.

Oleje nierafinowane zimnotłoczone idealnie sprawdzają się jako składnik smacznych i zdrowych past do kanapek, jako dodatek do sosów na zimno i dipów, czy podane do ciepłego dania. Należy także nadmienić, że warto stosować je w diecie dzieci, gdyż wspomagają proces ich rozwoju i wzrostu, a także w diecie seniorów – lecytyny zawarte w nich zapobiegają postępowaniu procesu demencji.

Oleje są nie do zastąpienia w naszej codziennej diecie. Nadają smak potrawom smażonym, pastom zapewniają odpowiednią konsystencję, ułatwiają pieczenie i duszenie, są uniwersalne w zastosowaniu. Aby jednak z ich spożywania czerpać jak najwięcej korzyści i równocześnie wyeliminować negatywne skutki ich jedzenia, wybierajmy wyłącznie najlepsze, nierafinowane oleje tłoczone na zimno.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *