Mrożone owoce i warzywa – czy warto spożywać je w zimie?

Mrożone owoce i warzywa można znaleźć w większości sklepów. Zdania co do mrożonek są podzielone — niektórzy twierdzą, że nie mają wartości odżywczych, inni zaś polecają je jako świetne uzupełnienie diety, szczególnie w okresach, gdy nie ma dostępu do świeżych lokalnych produktów. Jak to wygląda w rzeczywistości? Poniższy tekst rozwieje wszelkie wątpliwości.

Wpływ mrożenia na produkty spożywcze

Wielu ludzi twierdzi, że zamrażanie pozbawia produkt wszelkich wartości odżywczych. Nie mogą być w większym błędzie — to prawdopodobnie najlepszy sposób przedłużania trwałości produktów spożywczych. Jest tak dlatego, że w porównaniu z innymi sposobami (jak zaprawianie, suszenie, czy konserwowanie) proces mrożenia wykazuje najmniejsze straty składników odżywczych i znacznie ogranicza rozwój bakterii. Zamrożenie zaraz po zerwaniu pozwala zachować walory warzyw i owoców właściwie bez strat — jedyne ubytki dotyczą witaminy C i wynoszą około 20%. Trzeba przy tym pamiętać, że witamina ta bardzo łatwo się rozkłada pod wpływem powietrza i sam transport z pola do magazynu powoduje jej straty. Nie ma więc wielkiej różnicy między produktami mrożonymi a tymi świeżo zebranymi — nierzadko mrożonki mają lepsze właściwości od dostępnych w sklepach „świeżych” warzyw i owoców.

Poza tym mrożnie nie wymaga stosowania żadnych konserwantów, dlatego też produkty przechowywane w ten sposób są znacznie zdrowsze.

warzywa w misce

O czym pamiętać, kupując mrożonki?

Podczas zakupów mrożonych produktów trzeba pamiętać o kilku podstawowych rzeczach, a mianowicie:

  • Wybierać należy warzywa i owoce mocno zmrożone, twarde, ale luźne wewnątrz torebki — jeśli mrożonka przypomina bryłę lodu, jest to znak, że nie była właściwie przechowywana i w którymś momencie uległa rozmrożeniu. Takie produkty nie nadają się do spożycia, gdyż ponowne zamrażanie rozmrożonych już mrożonek obniża ich jakość i może przyczynić się do rozwoju bakterii (które mogły namnożyć się po rozmrożeniu). Wyjątkiem od tej reguły są warzywa mrożone w formie rozdrobnionej, jak puree czy siekane liście szpinaku, które przypominać będą lodową taflę.
  • Trzeba zwracać uwagę na datę przydatności do spożycia — kwestia właściwie oczywista, ale zdarza się, że o niej zapominamy.
  • Mrożonki powinno się kupować na samym końcu, tuż przed udaniem się do kasy — im mniej czasu spędzą poza zamrażarką, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że ulegną rozmrożeniu. Ponadto warto wyposażyć się w torbę izotermiczną, aby móc je bezpiecznie transportować do domu.
  • Mrożonki, których nie używa się od razu, powinny niezwłocznie trafić do zamrażalnika — mrożonych warzyw i owoców nie powinno się rozmrażać przed przygotowaniem. Najlepiej od razu wrzucić je do wrzątku, włożyć do piekarnika, na patelnię czy sitko do gotowania na parze.

Jak przechowywać mrożone warzywa i owoce

Zasadniczo mrożonki można przechowywać w domowej zamrażarce przez około 3-12 miesięcy — dokładne informacje powinny być umieszczone na opakowaniu, ponieważ zależą od rodzaju produktu i temperatury przechowywania.

Jak wspomniano wyżej, raz rozmrożonych nie powinno się zamrażać ponownie. Dlatego też, jeśli w trakcie transportu np. mrożone warzywa na patelnię chociaż trochę się rozmroziły, trzeba je jak najszybciej zużyć.

warzywa na patelni

 

Mity i fakty dotyczące mrożonek

Przez lata wokół produktów mrożonych narosły mity, przez które wielu ludzi z nich rezygnuje. Oto kilka najbardziej rozpowszechnionych z nich.

Mit pierwszy

Warzywa i owoce mogą być zastąpione suplementami diety w okresie wiosenno-zimowym.

Fakt

W rzeczywistości większość składników witaminowo-mineralnych suplementów diety można znaleźć w mrożonkach, dostępnych przez cały rok. Nie ma więc potrzeby rezygnowania z owoców i warzyw w tym okresie, gdyż mrożone doskonale pełnią swoją funkcję w dietach.

Mit drugi

Mrożenie obniża wartość odżywczą warzyw i owoców.

Fakt

Jak już wcześniej tutaj wspomniano, właściwie zamrożone i przechowywane są porównywalne wartościowo do świeżo zebranych. W okresie zimowym mają nawet przewagę nad świeżymi (właściwie tylko z nazwy) produktami dostępnymi w sklepach.

Mit trzeci

Mrożenie powoduje straty w zawartości witamin i składników mineralnych.

Fakt

Ten mit w zasadzie rozwiano już na początku. Straty te nie są wyższe od tych, do których dochodzi podczas transportu, sortowania i magazynowania świeżych owoców i warzyw.

Zalety mrożonek

Poniżej znajdziecie zestawienie najważniejszych zalet mrożonych warzyw i owoców.

  • Cena — w przypadku mrożonych produktów płaci się tylko za ich wartościowe części, gdyż przed zamrożeniem są z nich usuwane zbędne części. Tymczasem obieranie i czyszczenie świeżych warzyw powoduje nawet 40% straty w ich masie. Ponadto ceny mrożonek nie ulegają zasadniczo wahaniom sezonowym i utrzymują się na stałym poziomie przez cały rok.
  • Dostępność — mrożonki można nabywać przez cały rok, nawet wtedy, gdy na rynku brakuje świeżych owoców. Jest to szczególnie ważne w zimie, kiedy świetnie uzupełniają dietę.
  • Wartości odżywcze i świeżość — zachowują te same właściwości, co świeże produkty, gdyż zamraża się je do kilku godzin po zebraniu. Dodatkowo nie zawierają konserwantów.
  • Wygoda — korzystanie z mrożonek znacznie skraca czas przygotowywania posiłków, nawet o 40-80%. Przykładowo mrożone mieszanki warzywne można przygotować w kilkanaście minut.

Podsumowanie

Warzywa i owoce w formie mrożonej zachowują właściwie te same walory co świeże produkty. Może tylko wyglądają mniej estetycznie. W związku z tym są doskonałą alternatywą dla dostępnych w sklepach świeżych odpowiedników, a w okresie zimowo-wiosennym stanowią bogate źródło witamin i minerałów potrzebnych w każdej diecie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *