Dieta osoby chorej na Hashimoto

Wiele osób ma w swoim otoczeniu kogoś, kto choruje na Hashimoto. Jednak nie każdy wie, z czym się ta choroba wiąże.

Sama nazwa pochodzi od nazwiska japońskiego chirurga, który już w 1912 roku opisał cztery przypadki chorych pacjentów. Hashimoto to choroba autoimmunologiczna, przewlekłe limfocytowe zapalenie tarczycy, podczas którego dochodzi w organizmie do produkcji przeciwciał przeciwko tarczycy. Choroba ta nie powoduje bólu, rozwija się powoli, ale niszczy tarczycę i prowadzi do obniżenia produkcji hormonów.

Co to jest Hashimoto?

Aż 5 procent dorosłych kobiet i około 1 procent mężczyzn ma do czynienia z chorobą Hashimoto, część osób jednak z nią żyje, nawet o tym nie wiedząc. Choroba ta występuje zarówno u osób po 60 roku życia, jak i u dzieci i osób młodych, często w tej samej rodzinie. Może też wiązać się z innymi chorobami, takimi jak cukrzyca, celiakia, reumatoidalne zapalenie stawów. Objawy choroby są różne: powiększona tarczyca, guzki tarczycy, zapalenie limfocytowe, ciągłe uczucie zimna, senność, depresja, zaburzenia pamięci, zaparcia, nagły wzrost wagi, sucha skóra i włosy, zaburzenia miesiączkowania i niepłodność.

Podstawy zdrowej diety

Objawy choroby Hashimoto zmniejszają się przy odpowiednim doborze leków, jednak warto zastosować też dietoterapię. Dietoterapia jest zalecana, ponieważ u chorych często rozwijają się różne nietolerancje pokarmowe, ale też wiele osób chorych walczy z otyłością lub nadwagą. Warto zacząć od przestawienia się na zbilansowane żywienie, które proponowane jest wszystkim, także osobom zdrowym. Oznacza to przyjmowanie regularnych posiłków w odstępach czterech godzin i w ilości 4-5 dziennie.

W produktach i posiłkach nie może zabraknąć odpowiedniej dawki białka, a w nie bogate są: drób, ryby, nabiał i napoje mleczne. Niestety mleko czasami trzeba ograniczyć albo zupełnie wyeliminować, kiedy u chorego na Hashimoto rozwija się nietolerancja laktozy. Wskazane jest także jedzenie produktów z pełnego ziarna oraz zastępowanie tłuszczów zwierzęcych, takich jak masło czy smalec, roślinnymi.

Oczywiście wskazane jest jedzenie owoców i warzyw, a unikanie cukrów oraz soli. Chorzy muszą też zrezygnować z picia alkoholu, a wszelkie napoje gazowane zamienić na wodę źródlaną. Te ogólne zasady zdrowej diety już przyniosą wiele korzyści osobie chorej, czasami jednak należy jeszcze bliżej się jej przyjrzeć pod kątem doboru produktów do przyrządzania dań.

Jaka dieta przy Hashimoto?

Ponieważ osoby chore na Hashimoto często mają problem z utrzymaniem prawidłowej wagi, pod lupę należy wziąć także kaloryczność potraw. Ilość kalorii, jaką pacjent może przyjmować, powinna być dopasowana do jego ogólnego zdrowia, wieku, wzrostu i wagi oraz do codziennej aktywności fizycznej. Podczas układania jadłospisu należy uwzględnić warzywa oraz owoce, chude ryby i mięso, jajka, owoce morza, ziemniaki, napoje roślinne (np. zwykłe mleko zmienić na ryżowe czy migdałowe). Bardzo ważne jest, by w diecie nie zabrakło minerałów takich jak selen czy żelazo. Ich niedobór wpływa na nieprawidłową przemianę jodu w organizmie. Związki te są przede wszystkim w warzywach, zwłaszcza zielonych.

Produkty przeciwwskazane

Przede wszystkim chory musi unikać tych produktów, które upośledzają wchłanianie jodu w organizmie, dlatego z talerza wyeliminować należy brukselkę, kalafiora, warzywa kapustne, rośliny strączkowe oraz orzeszki ziemne. To produkty, które zawierają siarkocyjaninę i hemoglutyniny wpływające negatywnie na metabolizm chorych na Hashimoto.

Nie powinno się też spożywać produktów słodkich oraz wysoko przetworzonych, takich jak dania instant, parówki, wędliny, konserwy, słodkie wypieki z piekarni, a nawet popularne kostki rosołowe. Podczas diety ważne jest, by chory analizował to, co jadł i mógł zwrócić uwagę na towarzyszące posiłkom objawy negatywne. U chorych na Hashimoto często pojawia się nietolerancja na białko mleka krowiego, na gluten, białka jaja kurzego czy na drożdże. Wyeliminowanie nietolerowanych składników pożywienia jest kłopotliwe na co dzień, kiedy chory żywi się w biegu i nigdy nie zwracał uwagi na jakość posiłków, ale szybko poprawia samopoczucie ogólne chorego.

Artykuł napisany przy współpracy z portalem Cateromarket.pl – pierwszą w Polsce porównywarką diet pudełkowych i cateringów dietetycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *