Smalec – wady i zalety

Przez wiele lat smalec nie cieszył się dobrą opinią. Było to związane z powszechnie funkcjonującym mitem o szkodliwości tłuszczów, zarówno roślinnych, jak i zwierzęcych. Podkreślano ich wpływ na nadwagę oraz podwyższony cholesterol. Z tego powodu osoby dbające o linię oraz zdrową kuchnię eliminowały ze swojej diety olej, smalec i masło. Dzisiaj dietetycy podkreślają, że tłuszcze to nieodzowny element diety.

Tłuszcze są tak samo wartościowym i pożądanym składnikiem odżywczym jak węglowodany i białka. Stanowią budulec komórek, są źródłem energii, zapewniają właściwą pracę mózgu, serca i wzroku. Powinny stanowić ok. 25-35% codziennego zapotrzebowania energetycznego. Wszystko oczywiście zależy od tego, jakie tłuszcze wybieramy. Prawdą jest, iż istnieją tłuszcze tzw. dobre i złe. A jak, w aspekcie dzisiejszej wiedzy dietetycznej, wypada smalec?

Smalec – właściwości i skład

Smalec to tłuszcz zwierzęcy, wytworzony z tkanki tłuszczowej świń, krów lub drobiu. Składa się z:

  • Jednonienasyconych kwasów tłuszczowych – ok. 45 %,
  • Nasyconych kwasów tłuszczowych – ok. 39 %,
  • Wielonienasyconych kwasów tłuszczowych – ok. 11%.

Smalec – zalety

Bezsprzecznie smalec nie jest najgorszym złem jak zwykło się go określać na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Z pewnością warto tu wyróżnić smalec gęsi, który uchodzi za jeden z najlepszych jakościowo smalców. Najbardziej wartościowy pochodzi z tłuszczu sadełkowego. Wyróżnianym smalcem jest także tzw. leaf lard. To smalec otrzymywany z tłuszczu, znajdującego się w okolicach lędźwi i nerek świń. Skupiając się na pozytywach smalcu, warto wspomnieć o poniższych aspektach:

  • Dobry tłuszcz do smażenia – na smalcu doskonale podsmaża się warzywa. Nie tracą chrupkości i jędrności, a przy tym nie nabierają niepożądanego zapachu;
  • Niska zawartość kwasów omega-6 – minimalizują ryzyko wystąpienia nowotworów i stanów zapalnych;
  • Dobre proporcje kwasów omega-3 do omega-6;
  • Duża zawartość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych – korzystnie wpływają na prawidłowy poziom cholesterolu;
  • Niska cena – smalec jest tani, zarówno gotowy w sklepie, jak i w przypadku wyrobu domowego;
  • Możliwość wytworzenia w domu – topimy słoninę lub inny tłuszcz zwierzęcy i smalec gotowy. Można zmienić jego walory smakowe poprzez dodatki, np. jabłko, cebulę, przyprawy itp.

Smalec – wady

Zwolennicy smalcu podkreślają, że zawiera on dobre wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Jednak nie można pominąć faktu, że składa się także z nasyconych kwasów tłuszczowych. Najnowsze badania określają normy w spożyciu kwasów nasyconych na poziomie 10% dziennego zapotrzebowania na kalorie. Dostarczanie organizmowi większych ilości nasyconych kwasów tłuszczowych skutkuje wzrostem cholesterolu i ryzykiem rozwoju miażdżycy oraz choroby niedokrwiennej serca. Główne wady smalcu:

  • Wysoka kaloryczność – prawie 900 kcal w 100 g; zdecydowanie powinny go unikać osoby zmagające się z nadwagą;
  • Dość duża zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych – ok. 39 %. Może to prowadzić do rozwoju chorób krążenia;

Podsumowanie

Patrząc na zalety i wady ilościowo, można wywnioskować, że przewaga zalet świadczy o jednym: warto jeść smalec. Rzeczywistość, jak to zwykle bywa, jest nieco bardziej skomplikowana. Owszem, smalec ma wiele zalet. Z pewnością ma ich więcej niż do tej pory sądzono. Jednak nie można zignorować obecności nasyconych kwasów tłuszczowych, które w nadmiarze są niekorzystne dla organizmu ludzkiego. Dlatego najlepsze, co można zrobić, to zachować umiar i zdrowy rozsądek. Smalec, spożywany okazjonalnie i w niewielkich ilościach, nie jest szkodliwy dla organizmu. Można z powodzeniem smażyć na smalcu, jednak warto – choćby z uwagi na kaloryczność – używać go do smażenia na zmianę z innymi tłuszczami, np. oliwą z oliwek, masłem klarowanym i rafinowanym olejem rzepakowym. Warto poznać specyfikę i przeznaczenie danych rodzajów olejów, aby dokonywać świadomych wyborów żywieniowych. Więcej wartościowych informacji o smalcu znajdziesz tutaj: https://poznajsienatluszczach.pl/2016/08/18/smalec/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *