Oliwa z oliwek – świetna nie tylko w kuchni


Jest wszędzie: w kuchni, w ulubionym przepisie na pizzę, w najprzytulniejszej włoskiej knajpce w mieście, a nawet w mydle do zadań specjalnych czy kremie do twarzy. Oliwa z oliwek to najbardziej wielozadaniowy składnik naszej diety. Nienasycone kwasy tłuszczowe chronią przed wieloma chorobami, w tym głównie przed chorobami cywilizacyjnymi, które stanowią poważne zagrożenie, a nie ma skutecznego leku, który pomógłby się przed nimi ustrzec. Dodatkowo przeniesiona na grunt kosmetyczny jest potężnym orężem do walki z oznakami starzenia skóry oraz osłabionymi włosami. O wszystkich właściwościach oliwy z oliwek przeczytasz w poniższym wpisie.

Oliwa z oliwek – zastosowanie w kuchni

Oliwa z oliwek to najzdrowszy z tłuszczy roślinnych, jaki może znaleźć się w kuchni. Dzieje się tak za sprawą nienasyconych kwasów tłuszczowych, które pomagają obniżyć poziom „złego” cholesterolu. Jedna łyżka stołowa ma około 160 kcal, jednak by optymalnie wykorzystać dobroczynny wpływ oliwy z oliwek na organizm potrzeba 3-4 takich porcji (6 łyżek odpowiada dziennemu zapotrzebowaniu na tłuszcze, jednak należy pamiętać, iż dostarczamy ich również pod postacią mięsa czy nabiału). Taka dawka złocistego oleju pomoże ochronić organizm przed chorobami cywilizacyjnymi oraz pozytywnie wpłynie na waszą figurę.

  • Wyrównując poziom cukru we krwi oliwa z oliwek zapobiega napadom głodu, a w parze z codziennym treningiem nie pozwala odkładać się tłuszczykowi w mięśniach. Olej ten zapobiega też efektowi jo-jo.
  • Kwas oleinowy zawarty w oliwie z oliwek obniżając poziom cholesterolu nawet o 20 % oraz regulując poziom glukozy zapobiega miażdżycy, wrzodom żołądka oraz cukrzycy.
  • Regularne spożywanie oliwy z oliwek poprzez dodawanie jej do sałatek pozwala obniżyć ryzyko zachorowania na choroby serca i układu krwionośnego o 30%.
  • Obniżenie ciśnienia krwi przez oliwę z oliwek pomaga zredukować szkody wyrządzone organizmowi przez nieodpowiednią dietę oraz jedzenie w pośpiechu.
  • Przciwutleniacze znajdujące się w oliwie są znane jako obniżające ryzyko zachorowania na raka. W szczególności raka piersi, jajników oraz jelit.
  • Znajdująca się w oliwie z oliwek witamina D zapobiega powstawaniu krzywicy u dzieci oraz osteoporozy u dorosłych.

Oliwa z oliwek znajduje zastosowanie m.in. w diecie grupy krwi czy diecie lekkostrawnej. Znają ją dobrze także osoby z uczuleniem na gluten. Oprócz oliwy z oliwek do diety można włączyć także inne zdrowe produkty np. kaszę jaglaną, jagody acai, jagody goji czy zieloną kawę, czerwoną herbatę. Warto zgłębić temat zdrowego żywienia, bo korzyści z tej wiedzy płynąć będąc do nas przez całe życie! Pamiętajmy tylko, by rozpoczynając dietę lub znacząco zmieniając swoje menu, skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem. Jest bardzo wiele popularnych diet (np. dieta jajeczna, dieta jabłkowa, dieta ryżowa, dieta eliminacyjna, dieta LCHF, dieta Gersona, dieta paryska), ale nie wszystkie będą dla nas dobre i odpowiednie!

Oliwa z oliwek – zastosowanie w kosmetyce


Witamina E, która jest jednym z najważniejszych składników oliwy z oliwek to panaceum na oznaki starzenia. Ponadto olej ten łagodzi podrażnienia i nawilża przesuszony naskórek. Do oliwy z oliwek wystarczy dodać jajko, by uzyskać ujędrniającą maseczkę na twarz i dekolt, zaś po dodaniu fusów od kawy – peeling antycellulitowy. Sama oliwa nałożona na kilka godzin na włosy to znany sposób hindusek na piękne i lśniące włosy. Szczególnie warte polecenia jest mydło z Aleppo, które składa się wyłącznie z oliwy z oliwek, oleju laurowego oraz odrobiny sody morskiej. Właściwości oliwy połączone z silnie antyseptycznym olejem pomogą doprowadzić do porządku skórę dotkniętą problemami skórnymi – atopowym zapaleniem skóry, łuszczycą, egzemą, trądzikiem, a nawet łupieżem.

oliwa z oliwek

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *