Kasza orkiszowa – wszechstronna i lekkostrawna


Orkisz to zboże znane już w średniowieczu. Obecnie znów zadomowił się w naszych kuchniach. W sklepach można kupić nie tylko mąkę czy kaszę orkiszową, ale nawet kawę i piwo. Kasza orkiszowa ma właściwości wszechstronne. Przypisuje się jej dobroczynne działanie na układ sercowo-krwionośny, odpornościowy, pokarmowy, nerwowy, pokarmowy oraz przy przeziębieniach. Bogata zawartość błonnika sprzyja spożywaniu jej przez osoby na diecie odchudzającej.

Przeczytajcie poniższy artykuł, by poznać i wybierać produkty z pełnowartościowych odmian orkiszu – warto mieć pewność, że spożywana kasza orkiszowa będzie mieć właściwy wpływ na wasze zdrowie. Jeżeli interesuje Was temat zdrowego odżywiania zajrzyjcie też do artykułów poświęconych innym ciekawym produktom: kaszy jaglanej, jagodom goji czy acai, stewii, zielonej kawie, czerwonej herbacie czy yerba mate. Zachęcamy także do szukania alternatyw do tradycyjnego przygotowania posiłków: Co zamiast słodyczy?Co zamiast chleba?“, “Co zamiast ziemniaków?”. Może zainteresuje Was też gotowanie na parze;) Ok, wracamy do kaszy orkiszowej:)

Kasza orkiszowa – właściwości

Kasza orkiszowa jest produkowana z pewnych gatunków pszenicy, które nie są modyfikowane genetycznie, natomiast osłonka, wraz z którą jest zbierane zapobiega przedostawaniu się do ziarna zanieczyszczeń. Razem z modą na orkisz pojawiły się też podróbki orkiszowe, dlatego warto pamiętać, że pełnowartościowe odmiany orkiszu to Schwabenkorn, Steiners Roter Tiroler, Frankenkorn (Altgold x Rouquin), Oberkulmer Rotkorn oraz Ostro. By mieć pewność, że kupiony produkt ma poszukiwane przez nas właściwości należy szukać na etykiecie informacji o tych właśnie odmianach zboża. Kasza orkiszowa ma kaloryczność podobną do innych kasz. W 100 g produktu znajduje się około 320 kcal. Jej właściwości są tożsame z właściwościami mąki orkiszowej.

  • Niska zawartość glutenu sprawia, że jest polecana dla osób chorych na celakię.
  • Krzem oraz witaminy (A, D, E, B1, B2, B6) których bogatym źródłem jest kasza orkiszowa dobrze wpływa na stan włosów i paznokci.
  • Kąpiel w wywarze z plewek pomaga przy kuracji w przypadku wielu dolegliwości skórnych.
  • Dobroczynne działanie na układ krążenia mają nienasycone kwasy tłuszczowe redukujące „zły” cholesterol.
  • Mikroelementy i minerały (żelazo, magnez, krzem, fosfor, wapń) sprawiają, że dzięki kaszy orkiszowej w jadłospisie nie odczuwa się ciągłego przemęczenia oraz łagodniej odbiera negatywne skutki stresu. Ponadto ich zawartość wzmacnia aktywność mózgu i poprawia koncentrację.
  • Błonnik sprawia, że kasza orkiszowa jest lekkostrawna i zapewnia uczucie sytości na długo.
  • Kasza orkiszowa wpływa wzmacniająco oraz regulująco na cały organizm dzięki zawartości rodanidu. Szczególnie ważne są jego właściwości w przypadku dobroczynnego działania na alergie. Roanid to również substancja czynna stosowana w profilaktyce nowotworowej.
  • Kleik z orkiszu jest zalecany chorym na cukrzycę, gdyż zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę oraz przyspiesza tempo przemiany materii.

>> Dieta jaglana: zasady, menu, efekty

Kasza orkiszowa i jej zastosowanie


Jeśli orkisz gości w jadłospisie trzy razy dziennie to wraz ze zdrowym sposobem odżywiania sprawia, że zwiększa odporność organizmu, reguluje trawienie, usuwają toksyny, a także spowalniają procesy starzenia się. Z kaszy orkiszowej można przyrządzić zdrowotne kleiki dobrze wpływające na układ pokarmowy. Detoksykującym przysmakiem może okazać się kleik z kaszy orkiszowej, siemienia lnianego, płatków owsianych oraz suszonych jagodów goji i pietruszki.

kasza orkiszowa

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

2 thoughts on “Kasza orkiszowa – wszechstronna i lekkostrawna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *