Kasza jaglana – właściwości


Jagły, tak popularne w babcinej kuchni znów powracają do jadłospisu. I bardzo dobrze – nie dość, że są uważane, za jeden z najzdrowszych rodzajów kasz, to z powodzeniem mogą znaleźć się w modnej ostatnio diecie bezglutenowej. Jednak wszechstronne właściwości kaszy jaglanej zadowolą nie tylko unikających glutenu. Oprócz tego odkwasza ona organizm, poprawia kondycję włosów i paznokci, zwalcza osłabienie organizmu i spadki nastroju oraz jest polecane przy chorobach stawów. Na dodatek można ją podawać zarówno tradycyjnie – na słono, jak i skomponować z owocami. Czym prędzej przeczytajcie i wprowadźcie ją do swojego jadłospisu, bo naprawdę warto.

Kasza jaglana – zalety

Choć kasza gryczana jest obecna w naszej świadomości już od dawna, to otrzymywana z ziaren prosa kasza jaglana o podobnych właściwościach dopiero teraz zdobywa nasze serca i talerze. W podobieństwie do innych kasz jest kaloryczna i niestety jej indeks glikemiczny jest stosunkowo wysoki: 100 g kaszy jaglanej dostarcza 346 kcal, natomiast IG to 71 dla ugotowanego produktu, czyli blisko 20 jednostek więcej niż w przypadku kaszy gryczanej. Oznacza to, że w przypadku diabetyków jej spożywanie jest ryzykowne. Natomiast w przypadku diety odchudzającej pomimo kaloryczności nie powinna być skreślana z menu ze względu na zawartość krzemu i błonnika, które dobrze wpływają na przemianę materii. Oprócz tego posiada wiele właściwości prozdrowotnych:

  • Kleik z kaszy jaglanej jest lekkostrawny ze względu na mniejszą zawartość błonnika (w porównaniu do innych rodzajów kasz). Dlatego jest zalecana w przypadku chorób trzustki i wątroby.
  • Właściwości rozgrzewające kaszy jaglanej zalecane są przy przeziębieniach. Zwłaszcza w przypadku problemów z zapaleniem zatok lub przy zwykłym katarze, gdyż wysusza też nadmiar śluzu z organizmu.
  • Jest uznawana za naturalny antybiotyk ze względu na antygrzybiczne właściwości.
  • Krzem zawarty w kaszy jaglanej dobrze wpływa na stawy i mineralizację kości, dlatego przyspiesza ich regenerację w przypadku urazów.
  • Kasza jaglana jest cennym źródłem żelaza i lecytyny, które mają dobroczynny wpływ na tkankę mózgową oraz nerwową poprawiając pamięć i koncentrację.
  • Krzem zawarty w kaszy jaglanej zbawiennie wpływa na stan włosów i paznokci.
  • Witaminy B1, B2 i B6 natomiast wpływają na kondycję skóry.
  • Większa zawartość kwasów wielonienasyconych niż nasyconych sprawia, że wzrasta poziom „dobrego” cholesterolu, a obniży się poziom „złego”, dzięki czemu kasza jaglana i jej właściwości dobrze wpływają na zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe.
  • Kasza jaglana ma właściwości odkwaszające organizm, dzięki jej obecności w jadłospisie nie odczuwa się przewlekłego zmęczenia, czy obniżenia nastroju.

Kasza jaglana właściwości


Prozdrowotne działanie kaszy jaglanej powinno zapewnić jej stałe miejsce w kuchni. Jest znakomita jako śniadanie, gdyż jest lekkostrawna i sycąca – ugotowana na mleku z dodatkiem jabłek lub śliwek zapewni energię na intensywny poranek w pracy. Ponadto warto wypróbować ją w krupniku lub zamiast ziemniaków do mięs.

kasza jaglana

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

6 thoughts on “Kasza jaglana – właściwości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *