Gotowanie na parze – pomysły

Gotowanie na parze jest ostatnio bardzo modne – w ten sposób można przygotować posiłki nie tylko zdrowe, ale i smaczne. Do tego wybór produktów, które można przygotować na parze jest bardzo duży. W naszej kuchni polskiej nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni, jednak Azjaci i inne ludy od dawna znają i cenią sobie ten właśnie sposób przygotowywania potraw. Dlaczego? Przede wszystkim zachowujemy w produktach spożywczych, warzywach, owocach oraz mięsach o wiele więcej składników odżywczych i witamin. Po drugie, nie używamy dodatkowych tłuszczów, a więc dostarczamy organizmowi jedynie te tłuszcze, które znajdują się w produktach (np. w mięsie).

Parowniki metalowe można kupić w każdym sklepie oferującym artykuły gospodarstwa domowego. Jeśli chcesz uzyskać ciekawy, egzotyczny smak możesz skorzystać z parowników bambusowych (do kupienia w sklepach kolonialnych i azjatyckich). Takich ekologicznych parowników Chińczycy używają w kuchni od pokoleń.

Nie wiesz, co przygotować na obiad? Nie masz doświadczenia w gotowaniu na parze? To nic trudnego, wystarczy kilka minut gotować na parze rybę, aby była pyszna i gotowa do spożycia. Z czerwonym mięsem musisz uważać i gotować je troszkę dłużej. Poniżej kilka pomysłów na dania, które możesz przygotować na parze:

 Gotowanie na parze – pomysły na dania

pierś z kurczaka na parze z warzywami (np. pomidorki koktajlowe oraz cukinia) – dla wzmocnienia smaku kurczaka, by nie był jałowy, można wcześniej przygotować do niego marynatę na bazie sosu sojowego i przypraw i zanurzyć go w niej na co najmniej kilkadziesiąt minut przed przyrządzeniem.

ziemniaki gotowane na parze z twarożkiem – w tym przypadku najlepiej skorzystać z młodych ziemniaczków, gdyż te gotują się o wiele krócej (około 30 minut). Po ugotowaniu rozkrój je i wypełnij świeżym twarożkiem, do którego możesz dodać pokrojony drobno szczypiorek lub rzodkiewkę.

pierożki chińskie z nadzieniem z mięsa mielonego lub szpinaku z serem – takie pierożki goszczą na stołach i w restauracjach np. w Chinach. Przygotuj wcześniej dobrej jakości mięso mielone, zmieszaj je (surowe) ze startym imbirem i odrobiną świeżego chilli oraz łyżeczką sosu sojowego. Jeśli jesteś wegetarianinem, zrób nadzienie ze szpinaku i sera. Ciasto przygotuj z mąki i gorącej wody, z odrobiną soli i uformuj niewielkie pierożki. Nie martw się, ciasto uparzy się w parowniku, nie będzie surowe. Jednocześnie nadzienie z mięsa również się ugotuje.

łosoś na parze z mango i chilli – ryby przyrządzane na parze są jeszcze zdrowsze! Łosoś z mango oraz chilli, z odrobiną cukru i sokiem cytrynowym (lub trawą cytrynową – zależy to od ciebie). To danie egzotyczne i wyszukane, a jednocześnie tak proste. Rybie wystarczy około 6 minut, by została ugotowana, a nie rozgotowana. Do łososia z salsą z mango możesz podać biały ryż basmati lub wszelkiego rodzaju kasze.

pampuchy (pyzy) – możesz sama przygotować je na bazie ciasta drożdżowego. Podaj je z jogurtem i owocami lub sosem mięsnym albo grzybowym. Wybór należy do Ciebie!

pulpety wołowe lub rybne – na parze możesz przygotowywać również popularne i tak lubiane przez wszystkich pulpety. Możesz traktować je jako danie samo w sobie (podając je np. z korniszonami lub surówką) albo dodać je do zupy bądź spaghetti a’la bolognese.

gotowanie na parze

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

5 thoughts on “Gotowanie na parze – pomysły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *