Noworoczne odchudzanie. Jak skutecznie schudnąć?

Nowy rok to czas realizacji swoich sylwestrowych postanowień. Najczęściej dotyczą one utraty wagi czy poprawy wyglądu sylwetki. Co jednak zrobić, aby postanowienie nie było pustą obietnicą, a dieta odchudzająca przynosiła oczekiwane rezultaty? I co najważniejsze przyniosła długotrwałe efekty.

Warto jest postawić na zbilansowaną dietę, która stanie się nawykiem. Wówczas można mieć pewność, że nie tylko się schudnie, ale także utrzyma odpowiednią masę ciała na długie lata. Poprawi się także samopoczucie i ogólny wygląd skóry, włosów oraz paznokci. Na początku trzeba przyjrzeć się swoim dotychczasowym zasadom żywieniowym. Przede wszystkim eliminujemy z diety produkty przetworzone, w tym także sklepowe słodycze i kolorowe napoje. W zamian dobrze jest jeść pełnoziarniste produkty, takie jak: ciemne mąki, ryże czy kasze. Duże znaczenie w diecie ma także chude mięso i ryby, owoce i warzywa oraz jaja i nabiał.

Zapotrzebowanie kaloryczne

Zmiana nawyków żywieniowych może przynieść rezultaty i poprawić wygląd. Jednak aby schudnąć, potrzebny jest ujemny bilans energetyczny, a więc taka ilość kalorii, która jest mniejsza niż zapotrzebowanie organizmu. Na początek warto jednak określić swoją wagę za pomocą kalkulatora BMI online. Dzięki niemu, wpisując odpowiednie dane, dotyczące wagi, wzrostu i wieku, otrzymać można propozycję wagi idealnej dla siebie. Jeśli BMI wskazuje na nadwagę, trzeba wówczas obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne. Jest ono różne u każdego, dlatego pod uwagę brane są indywidualne parametry. W tym przypadku liczy się nie tylko obecna waga, wzrost czy wiek, ale także płeć i tryb życia. Inaczej mówiąc, osoba prowadząca sportowy tryb życia potrzebuje większej ilości pożywienia niż ktoś, kto spędza całe dnie przy komputerze. Porównanie to pokazuje jak ważne jest obliczenie swojego zapotrzebowania kalorycznego i jednocześnie neguje sens diet typu 1000 kalorii. Gdy znamy już ilość kalorii, jaką należy dostarczać, aby utrzymać wagę, można odjąć od tego wyniku około 300 kalorii. W ten sposób tworzy się ujemny bilans kaloryczny, który pozwala bezpiecznie i skutecznie zrzucić zbędne kilogramy.

Jedz mądrze

Dieta odchudzająca nie powinna być restrykcyjna, inaczej utracone kilogramy bardzo szybko wrócą. To przede wszystkim mądre komponowanie posiłków, które będą zdrowe, smaczne i urozmaicone. Dobrze jest pamiętać o odpowiednich proporcjach, jeśli chodzi o białko, tłuszcze i węglowodany. Białko jest podstawowym budulcem masy mięśniowej, stąd wskazane jest dla osób, które intensywnie ćwiczą czy odchudzają się. Wpływa korzystnie na jakość ciała, które staje się jędrne i bardziej sprężyste. Ponadto białko przyśpiesza przemianę materii, a więc sprawia, że tkanka tłuszczowa jest szybciej spalana. Nie wolno zapomnieć również o tłuszczach, które nie tylko odpowiednio sycą, ale także stanowią źródło ważnych kwasów tłuszczowych. Najlepiej jest postawić na tłuszcze roślinne, na przykład zdrowy olej lniany czy oliwę z oliwek. Węglowodany dodają energii i są również niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W tym przypadku unikać należy jednak prostych węglowodanów, a zwłaszcza cukru. Jeśli potrzebujemy wsparcia w odchudzaniu, zawsze możemy skorzystać z pomocy dietetyka bądź dietetyka sportowego, który ustali nam odpowiednią dietę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *