Najmodniejsze diety – co jeść, żeby osiągnąć upragniony efekt?

Pojęcie diety, jako sposobu odżywiania, odnosi się do wielu aspektów. Wbrew powszechnym przekonaniom, nie wiąże się ono z rezygnacją ze wszystkich smacznych posiłków, życia o szklance wody czy konieczności liczenia każdej nadarzającej się kalorii.

Dla osiągnięcia założonych celów, takich jak: redukcja tkanki tłuszczowej, zwiększenie masy mięśniowej, uregulowanie metabolizmu czy zachowanie zdrowia, zawsze warto zadbać o regularność spożywanych posiłków. Organizm radzi sobie o wiele lepiej z często przyjmowanymi, niewielkimi ilościami pokarmów, niż z jednym lub dwoma obfitymi posiłkami dziennie. Ważną kwestią jest również unikanie objadania się wieczorem lub w nocy. Woda, z której człowiek w dużej mierze się składa, pomaga „filtrować” ciało i transportować składniki odżywcze. Nie bez znaczenia pozostają także mikroelementy. Ostatnia, ale nie najmniej ważna kwestia to używki. Podejmując wyzwanie w postaci diety, warto bezwzględnie ograniczyć papierosy i alkohol. Dobrym zamiennikiem „małej czarnej” będzie natomiast zdrowa i ekologiczna kawa – pochodząca z plantacji, na których nie używa się sztucznych nawozów i ciężkich chemikaliów, służących do ochrony roślin. Po uwzględnieniu powyższych zaleceń, nasuwa się pytanie: którą z diet wybrać? Na jakich posiłkach opierać swój jadłospis?

Wybrane diety, wraz z krótką charakterystyką

Dieta bezglutenowa

Pierwotnie zalecana była głównie osobom cierpiącym na celiakię – chorobę powodującą nieprawidłowe reakcje układu odpornościowego na gluten, zawarty w ziarnach zbóż, m.in.: pszenicy, jęczmienia i żyta. Niektóre z publikowanych później wniosków z badań wskazywały na szkodliwość glutenu również dla osób niedotkniętych celiakią. W tej diecie wymienione powyżej składniki zastępowane są przez produkty ekologiczne. Mimo że badacze nie są zgodni co do słuszności założeń, na których oparta jest dieta bezglutenowa, jej obecność odcisnęła piętno na świadomości konsumentów. Stało się to za sprawą umieszczania na opakowaniach produktów bezglutenowych odpowiedniego znaku.

Dieta wolumetryczna

Polega ona na spożywaniu dużych objętościowo posiłków, złożonych ze składników o niskiej kaloryczności. Dzieli się te składniki na cztery grupy, uwzględniając to, ile energii dostarczają organizmowi. Na piedestale znajdują się więc warzywa i owoce oraz np. beztłuszczowe mleko. Druga grupa składa się z produktów zbożowych, roślin strączkowych i chudego mięsa, a także z warzyw i owoców o nieco wyższej kaloryczności, niż te z grupy pierwszej. Pozostałe produkty, jak np. sery i pieczywo znajdują się w trzeciej grupie, a czwarta zawiera słodycze, oleje i inne – najbardziej kaloryczne – składniki. Zaleca się znaczne ich ograniczenie lub odstawienie. Przeciwwskazaniem do stosowania tej diety jest m.in. zespół Leśniowskiego – Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, anemia i kilka innych chorób. Stosując ją, warto zaopatrzyć się również w zdrowe i ekologiczne herbaty.

Dieta skandynawska

Nazywana jest także dietą nordycką lub północną. Badania naukowe dowiodły jej korzystnego działania na zdrowie. Charakterystycznymi jej składnikami są: bogate w błonnik ciemne pieczywo z mąki razowej, dziczyzna, nasiona roślin strączkowych, warzywa takie jak marchew, buraki i kapusta, a także – przede wszystkim – ryby morskie, bogate w kwasy omega-3. Stosowanie tej diety ma wpływ m.in. na zmniejszenie ilości złego cholesterolu (LDL). W badaniach wykazano, że pomaga ona w profilaktyce chorób układu sercowo – naczyniowego oraz cukrzycy typu II. Nie wszystkie produkty, dostępne w Polsce, swoją jakością i świeżością dorównują tym ze Skandynawii – zwłaszcza, jeżeli chodzi o ryby. Z tego względu, warto do diety włączyć również np. produkty eko. Sklep internetowy specjalizujący się w tej dziedzinie posiada z reguły bogaty asortyment, pełen produktów pochodzących również z innych części świata, jak np. olej kokosowy.

Dieta strażników wagi

Nazywa się ją również dietą punktową, ponieważ nie wymaga liczenia kalorii, a właśnie stosowania się do punktów. Każdy z posiłków posiada przypisaną do siebie ich liczbę. Podobnie, jak w diecie wolumetrycznej, produkty są podzielone na grupy. Osoba o określonej wadze posiada do swojej dyspozycji określoną liczbę punktów, które może wykorzystać. Czyni to dietę łatwą w zastosowaniu oraz pozwala unikać głodówki, ponieważ niektóre z produktów posiadają 0 punktów, a więc ich spożycie nie jest w żaden sposób ograniczone. Jeżeli celem diety ma być utrata wagi, warto między posiłkami popijać Yerba Mate – naukowcy twierdzą, że napój ten wspomaga odchudzanie, m.in. poprzez udział w zmniejszaniu zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *