Dieta zasadowa – jadłospis, efekty

Ciągłe przemęczenie, bóle kręgosłupa, mięśni i kości, obniżona odporność i przesuszona skóra to tylko niektóre symptomy, że organizm potrzebuje odkwaszenia. Zapewnia je dieta zasadowa (alkaliczna), która przywraca równowagę w zasadowym środowisku ludzkiego organizmu. Nie jest ona sposobem na zrzucenie kilku kilogramów, wręcz przeciwnie – jej stosowanie wskazane jest ze względów zdrowotnych. Jednak, jak twierdzi jej twórca dr Robert Young, po modyfikacji jadłospisu według jego wytycznych się nie przytyje. Ponadto dieta zasadowa jest polecana dla osób z artretyzmem, dlatego warto skonsultować z lekarzem modyfikację jadłospisu na modłę diety alkalicznej.

Dieta zasadowa – kiedy stosować?

Zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie jest bardzo ważne. PH krwi powinno wynosić 7,35-7,45 a każde odchylenie od tej normy skutkuje chorobą: kwasicą lub zasadowicą. Wówczas zwiększa się ryzyko zapadnięcia na choroby serca, zachorowalność na raka, wystąpienia osteoporozy, ryzyko otyłości i spadek ogólnego samopoczucia. Dlatego jeśli dokuczają wam takie dolegliwości jak: zawroty i bóle głowy, mroczki przed oczami, nudności, gorzki lub kwaśny smak w ustach, ogólne osłabienie, spadek odporności, bóle mięśni i kości, wahania wagi oraz problemy ze skórą i włosami powinniście zastosować się do wskazań diety zasadowej.

Dieta zasadowa – zasady komponowania jadłospisu

Podstawową zasadą komponowania posiłków by utrzymać prawidłowy, zasadowy odczyn należy spożywać 80 proc. żywności o odczynie zasadowym i tylko 20 proc. o kwasowym. Czyli w codziennym jadłospisie powinny odwrócić się proporcje: 1/5 powinny stanowić białka i węglowodany, czyli mięso, kasze lub ryż. Natomiast przeważać powinny na niej warzywa lub owoce. Szczególne miejsce w menu powinny mieć zielone warzywa (brokuł, brukselka, szpinak, kapusta, sałaty) oraz mleko sojowe, grejpfrut, kiwi a także cytryna i limonka. Zwłaszcza te ostatnie mogą zaskoczyć, gdyż pomimo kwaśnego smaku są najbardziej zasadowymi wśród owoców. Warto nimi skrapiać sałaty oraz dodawać do wody lub zielonej herbaty – również polecanej w diecie zasadowej. Dopuszczalne jest także słodzenie stewią lub naturalnym miodem.

Dieta zasadowa – wartościowe produkty kwasowe

Komponując menu diety zasadowej warto rozważnie dobrać białka i węglowodany, by przyniosły one jak najwięcej korzyści dla zdrowia. W grupie kwasowych białek warto sięgać po: pierś z kurczaka lub indyka, pieczywo pełnoziarniste lub z mąki kukurydzianej, kasza jaglana, brązowy ryż, jogurt naturalny oraz twaróg, jajka z wolnego wybiegu, fasole, ryby – również wędzone oraz czereśnie i wiśnie.

Dieta zasadowa – produkty zakazane

Jak w każdej diecie, tak i w diecie zasadowej konieczne jest wykluczenie tak zwanego junk food, czyli tłustych mięs, napoi z kofeiną (cola, kawa), alkoholu, gazowanych napoi, słodyczy, żółtych i tłustych serów oraz chociaż ograniczenie czarnej herbaty. Obecność w jadłospisie tych produktów przynosi dużo szkody, zwłaszcza jeśli chodzi o ryzyko wystąpienia miażdżycy i nowotworów, więc można się z nimi rozstać bez żalu.

Dieta zasadowa – działanie

Już po dwóch tygodniach stosowania wytycznych diety zasadowej zauważalna jest poprawa samopoczucia i zmniejszenie nasilenia niepożądanych objawów nieprawidłowego pH krwi. Jeśli zamierzacie stosować dietę zasadową tylko docelowo, bez stałej modyfikacji nawyków żywieniowych warto powtarzać ją co 2-3 miesiące, by przywracać organizmowi równowagę i nie doprowadzić do stałych zaburzeń jego funkcjonowania.

dieta zasadowa

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

One thought on “Dieta zasadowa – jadłospis, efekty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *