Dieta przy anemii – produkty zwierzęce, roślinne, hemowe i niehemowe

Objawy anemii są często mylone z przemęczeniem dotykającym każdego, kto się nie wysypia, żyje w stresie czy pracuje po godzinach. Jednak warto wówczas wykonać podstawowe badania i uzupełnić poziom erytrocytów, gdyż anemia jest niebezpieczna dla serca i mózgu, a żelazo z posiłków bardzo trudno się wchłania.

Buraczki i czerwone mięso nie wystarczą. Konieczne jest także przyjmowanie artykułów, które ułatwiają wchłanianie się pierwiastka oraz ograniczenie grupy produktów utrudniających jego przyswajanie. Wystarczy je poznać i dieta przy anemii nie będzie już taka straszna. Nie należy jednak stosować żadnej diety bez konsultacji z lekarzem.

Dieta przy anemii – żelazo hemowe i niehemowe

Źródłem żelaza mogą być zarówno produkty zwierzęce, jak i roślinne. Te pierwsze to źródło żelaza hemowego, którego przyswajalność dla organizmu wynosi 20-35 proc. Natomiast żelazo niehemowe pozyskiwane przez organizm z roślin jest znacznie trudniej przyswajalne. Chociaż do obiegu trafia go zaledwie 1-5 proc. to znacznie ułatwia wchłanianie żelaza hemowego, a więc również jest ważne w diecie dla anemii. Przyswajalność pierwiastka poprawia też kwas askorbinowy, czyli witamina C. Dlatego warto wzbogacać dania aromatem posiekanej natki pietruszki czy dodając zamiast sałatki brukselkę. Natomiast jako deser serwować cytrusy oraz dziką różę i czarną porzeczkę. Ważne jest też, by warzywa podawane anemikom były gotowane jak najkrócej lub wręcz były surowe. Jest to ważne, gdyż żelazo rozpuszcza się w wodzie, a więc podczas obróbki termicznej, część pierwiastka „ucieka do wody” i zostaje wylane do zlewu.

Dieta przy anemii – produkty zwierzęce

Najbogatszym źródłem żelaza hemowego, które jest kluczowe w diecie przy anemii jest czerwone mięso. Jednak oprócz tego znajduje się ono w:

  • Podrobach, a zwłaszcza w wątróbce;
  • Mięsie indyczym i kurzym;
  • Jajach – w szczególności w żółtku jaja kurzego;
  • Ryby – najbogatszym źródłem pierwiastka są: sardynki, tuńczyk, śledź oraz makrela, mogą być świeże, ale również wędzone czy z puszki.

Dieta przy anemii – produkty roślinne

Produkty roślinne są często problematyczne, gdyż nawet te z dużą zawartością żelaza często zawierają też związki utrudniające wchłanianie lub są podawane z produktami je utrudniającymi. Bogatym źródłem żelaza są:

  • Pełnoziarniste produkty zbożowe;
  • Zielone warzywa – zwłaszcza szpinak, kapusta, nać pietruszki, brukselka;
  • Buraki;
  • Czarna porzeczka;
  • Fasola, soja;
  • Nasiona (dynia, sezam, słonecznik) oraz orzechy (szczególnie pistacje i migdały);
  • Suszoneowoce: morele, śliwki, figi, daktyle.

W powyższej grupie roślin lepiej by brązowy ryż oraz otręby nie stały się podstawą diety przy anemii, gdyż ze względu na zawarte w nich kwasy zaburzają przenikanie żelaza do organizmu. Podobnie jest ze szpinakiem, który jako bogate źródło zarówno żelaza jak i kwasu askorbinowego jest polecany w diecie przy anemii, pomijany jest jednak fakt, iż szczawiany niwelują przyswajalność pierwiastka do niecałego 1%.

Dieta przy anemii – produkty zakazane

Dla osób z obniżonym poziomem żelaza jest wiele produktów niedozwolonych ze względu na utrudnianie przyswajania pierwiastka przez organizm. Oprócz wyeliminowania wymienionych przed chwilą paradoksów żywieniowych ważne jest, by w diecie przy anemii wyeliminować kawę, herbatę, czerwone wino i napoje energetyzujące, które zawierają fitynę. Warto zastąpić je ziołowymi naparami, korzystnie wpływającymi na trawienie i kondycję przesuszonej niedoborami skóry. Wrogiem anemików są też szczawiany, które znajdują się we wspomnianym już szpinaku, szczawiu i również często polecanej botwince. Stosując dietę przy anemii konieczne jest też ograniczenie produktów mlecznych, dlatego nie nabierajcie się na płatki śniadaniowe wzbogacane o żelazo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *