Dieta Okinawa – jadłospis, efekty

Wyobraźcie sobie, że żyjecie ponad sto lat, jesteście szczęśliwi, wasi sąsiedzi zawsze tryskają dobrym humorem, a ponadto wszyscy są szczupli i wysportowani. Nieosiągalna idylla? Nie do końca. Mieszkańcy japońskiej wyspy tak właśnie spędzają emeryturę. A jest to możliwe dzięki ich stylowi życia oraz urozmaiconemu jadłospisowi, który został w ciągu ostatnich czterech dekad skrupulatnie przebadany przez naukowców. Na jego podstawie powstała dieta Okinawa możliwa do przeniesienia na inne tereny. Jednakże oprócz zmian w kuchni wymaga ona modyfikacji trybu życia włączając do codziennej rutyny aktywność fizyczną, doskonalenie duchowe oraz małe przyjemności.

Dieta Okinawa – eliksir młodości

Eliksirem młodości mieszkańców wyspy jest ich jadłospis. Niskokaloryczny bilans kaloryczny oraz kilka porcji warzyw dziennie sprawiają również, że długowieczni Japończycy czterokrotnie rzadziej zapadają na choroby serca oraz o połowę jest niższy współczynnik zachorowań na raka. Dieta mieszkańców Okinawy to połączenie kuchni japońskiej, chińskiej i tajwańskiej, składających się z różnorodnych i lekkich posiłków złożonych z soji, pełnoziarnistego ryżu oraz owoców i warzyw. Dzięki temu obfituje w najsilniejsze z przeciwutleniaczy – flawonoidy. Są one odpowiedzialne za opóźnianie procesów starzenia oraz wspomagają procesy obronne organizmu człowieka.

Dieta Okinawa – zasady układania jadłospisu

Menu mieszkańców wyspy składa się z kilku ważnych elementów:

  • Całodzienny bilans kaloryczny nie przekracza 1900 kcal dziennie. Jest to średnio o 300 kcal mniej niż w przypadku Europejczyków.
  • Większość kalorii jest pochodzenia roślinnego. Blisko 80% posiłków składa się z produktów roślinnych. Niektóre źródła podają, że w diecie Okinawa można spotkać 7 porcji warzyw dziennie, podczas gdy w Polsce zalecana norma to 5 porcji.
  • Poszczególne posiłki są niewielkie, przygotowane z różnorodnych produktów. Szacunkowo podaje się, że przepisy obejmują 200 produktów, z czego 36 różnych znajduje się w codziennym jadłospisie.
  • Każdy posiłek jest celebrowany. Mieszkańcy jedzą powoli i delektują się smakiem potraw.
  • Polacy muszą zmienić pieczywo i produkty zawierające gluten na lekkostrawny, pełnoziarnisty ryż.
  • Soja, a w szczególności tofu, to podstawa diety Okinawa. Jest ona źródłem fitoestrogenów, roślinnych hormonów, które łagodzą objawy menopauzy.
  • Produkty pochodzenia zwierzęcego, które powinny stanowić około 20% diety należy pozyskiwać z ryb i owoców morza ograniczając mięso i eliminując z diety produkty mleczne.
  • Zwiększyć ilość produktów zawierających: antyoksydanty (zielona herbata, przyprawy i owoce), magnezu (soja, fasola, zielone warzywa, bataty) oraz kwasów omega-3 (olej rzepakowy i tłuste ryby). Zapobiegają one wielu chorobom, w szczególności problemom z układem krążenia i nerwowym oraz mają właściwości antykancerogenne. Ponadto spowalniają procesy starzenia.

Dieta Okinawa – ważne aspekty życia

W diecie Okinawa szczególną rolę odgrywają również czynniki pozażywnościowe. Pierwszy z nich to aktywność. I nie chodzi tylko o uprawianie sportu, ale poszerzanie kompetencji, które pozwala zachować w formie nie tylko ciało, ale i umysł. Drugim aspektem są relacje międzyludzkie. Ludzie, którzy mają stabilne relacje z przyjaciółmi i sąsiadami żyją dłużej. Medytacja natomiast pozwala się wyciszyć i ograniczyć stres. To trzeci ważny czynnik diety Okinawa. Ostatnim ważnym komponentem życia według badaczy mieszkańców wyspy jest radość z życia i umiejętność cieszenia się z ładnej pogody, dobrej książki czy smacznego posiłku. Radość z prostych rzeczy pozwala zachować pogodę ducha na długie lata.

vegetable-777473_1280

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *