Dieta nordycka

Jeśli czujecie, że potrzebujecie zdrowej odmiany w jadłospisie wypróbujcie dietę nordycką. Jej wytyczne zakładają zwiększenie spożycia produktów roślinnych oraz ograniczenie słodyczy i mięsa. Dzięki temu menu będzie obfitować w dobry cholesterol, białko oraz mikroelementy. I pomimo, że spadek wagi podczas stosowania diety nordyckiej jest nieznaczny to warto zmodyfikować swoje nawyki żywieniowe, bo poprawa ona funkcjonowania układu sercowego oraz nerwowego. Jeśli uważacie, że dieta nordycka jest dla was, koniecznie ustalcie modyfikację swojego jadłospisu z dietetykiem, by zadbać o zachowanie odpowiednich proporcji wszystkich składników odżywczych.

Dieta nordycka – zasady komponowania jadłospisu

Jadłospis diety nordyckiej opiera się na spożywaniu takich produktów, jak: warzywa korzeniowe, produkty pełnoziarniste, kapusta, olej rzepakowy, orzechy, nasiona roślin strączkowych, drób, ryby, dziczyzna, owoce jagodowe oraz niskotłuszczowy nabiał. Większość z tych produktów jest łatwo dostępna również w Polsce. Natomiast w sieci łatwo odnaleźć przepisy, dzięki którym przyrządzicie z nich atrakcyjne i pełnowartościowe potrawy według wytycznych określonych przez jej twórców. Trzy najważniejsze zasady na których opiera się dieta nordycka to:

  • Zmiana proporcji spożycia kalorii pochodzących z produktów pochodzenia roślinnego oraz produktów zwierzęcych. Głównym zamiennikiem dla białka zwierzęcego są rośliny strączkowe, orzechy, ziemniaki i pełnoziarniste pieczywo. Są one bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych walczących ze „złym cholesterolem” i mają dobroczynny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Ponadto zjadając tą samą ilość owoców i warzyw, co produktów zwierzęcych, przyjmuje się mniej kalorii.
  • Zwiększenie spożycia ryb, owoców morza i wodorostów bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe oraz mikroelementy, takie jak jod, selen oraz witaminy A, B, C, D korzystnie wpływa na układ nerwowy. Owoce morza stanowiące ważny składnik diety nordyckiej to także znany czynnik antykancerogenny.
  • Najtrudniejszy do adaptacji w polskich warunkach środowiskowych jest warunek spożywania produktów pochodzących z dzikich regionów. Wybór mięsa dzikich zwierząt jest korzystniejszy, gdyż posiada ono mniej tłuszczu oraz więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych niż hodowlane mięso.

Dieta nordycka – dobroczynny wpływ na zdrowie

Obfitowanie jadłospisu diety nordyckiej w produkty pełnoziarniste, ryby i owoce morza, świeże owoce, warzywa oraz zioła przy zmniejszeniu znaczenia mięsa, produktów wysoko przetworzonych, słodyczy i alkoholu wpłynie na przedłużenie życia i zadziała ochronie przed zachorowaniem na otyłość oraz cukrzycę. Ponadto zwiększenie w menu ilości błonnika oraz wzbogacenie go o witaminy z grupy B, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz pełnowartościowe białko roślinne również niesie za sobą szereg korzyści: poprawa samopoczucia, koncentracji i lepsza jakość snu, a co za tym idzie poprawa efektywności podczas pracy i nauki. Składniki odżywcze dostarczane podczas stosowania diety nordyckiej to także większa odporność organizmu zarówno na przeziębienia dzięki zbawiennemu wpływowi kwasów omega-3 zawartych w rybach, ale przede wszystkim na choroby cywilizacyjne, za które w dużej mierze odpowiada stres oraz wysoki poziom cholesterolu.

dieta nordycka

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *