Dieta aztecka – jadłospis

Trójfazowa dieta aztecka opracowana przez Boba Arnota bazuje na produktach, w które obfitowała dieta mieszkańców Ameryki Łacińskiej oraz na właściwościach nasion chia. Szałwia hiszpańska, jak również nazywane są nasiona, ze względu na wysoką zawartość błonnika, przeciwutleniaczy witamin, mikroelementów i regulowanie poziomu glukozy we krwi była znana jako pożywienie wojowników, którzy dzięki wyprawom budowali imperium Azteków. A co najciekawsze – w jej jadłospisie znajduje się czekolada! Jeśli i wy walczycie o smukłą sylwetkę wypróbujcie dietę aztecką. Jednak nim wprowadzicie zmiany do swojego jadłospisu skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem.

Dieta aztecka

W każdej z trzech faz diety azteckiej znajdują się produkty z kuchni rdzennych mieszkańców Ameryki Łacińskiej, czyli pomidory, fasola, kukurydza, quinoa (komosa ryżowa), mięso z indyka, ryby, gorzka czekolada oraz nasiona chia. Te ostatnie są zwłaszcza cenne, gdyż to bogate źródło:

  • błonnika – 25 proc. składu nasion to „miotełka do oczyszczania jelit”, dzięki niemu człowiek czuje się syty, choć stosuje bardzo restrykcyjną dietę;
  • kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, których odpowiednie proporcje dają najlepsze efekty w diecie;
  • witamin grupy B (B1 i B3);
  • mikroelementów: wapnia (6-krotnie więcej niż mleko), magnezu (15 razy tyle co brokuły), żelaza (potrójna dawka w porównaniu z szpinakiem) oraz selenu (4 razy tyle co siemię lniane).
  • oraz łatwo przyswajalnego białka.

Nasiona nie zawierają natomiast glutenu, dzięki czemu cukier w krwi jest stopniowo regulowany oraz charakteryzują się śladowymi ilościami sodu, dzięki czemu woda nie jest zatrzymywana w organizmie i już po pierwszym tygodniu widać znaczne efekty – nawet do 4 kg utraty wagi. Co ważne ziarna chia nie zmieniają smaku potraw, więc mogą z powodzeniem być składnikiem sałatek, dodatkiem do porannego muesli czy pieczywa.

Dieta aztecka – 3 fazy i przykładowy jadłospis.

Faza I diety azteckiej trwa 2 tygodnie i ma na celu zrewolucjonizowanie i usprawnienie procesu trawienia. W pierwszych kilkudziesięciu dniach trwania tej diety jest zauważalny radykalny spadek wagi. Dzieje się tak ze względu, iż w menu znajdują się wyłącznie przekąski oraz 3 koktajle (smootie) z owoców i warzyw z dodatkiem mleka lub jogurtu naturalnego oraz oczywiście nasiona chia.

Faza II diety azteckiej to kolejne 6 tygodni, podczas których wciąż trwa przyspieszenie metabolizmu oraz szybka utrata kilogramów. W jadłospisie zmienia się wyłącznie popołudniowy posiłek zastępujący smoothie. Musi on składać się z „azteckich produktów” wymienionych na początku tego artykułu. Może to być na przykład sałatka ziemniaczana:

1 kg ziemniaków, 2 cebule, 10 łyżek poppingu z amarantusa, 2 ogórki kiszone, 2 łyżki oliwy, 2 łyżki musztardy, 5 łyżek soku z cytryny, przyprawy (sól, pieprz)

Cebulę pokrojoną w kosteczkę wymieszaj z musztardą, sokiem z cytryny, solą, pieprzem i amarantusem. Ugotowane i ostudzone ziemniaki pokrój w plastry i wymieszaj z sosem, skrop oliwą i dodaj pokrojone w kostkę ogórki. Wymieszaj.

Faza III diety azteckiej to zmodyfikowanie swojego jadłospisu na stałe. Zastosowanie nasion chia pozwala na zachowanie sylwetki wypracowanej w pierwszych etapach oraz prowadzenie zdrowego sposobu odżywiania. Warto też w tym czasie wygospodarować czas na włączenie wysiłku fizycznego do rozkładu dnia. Przykładowy dzienny jadłospis dla osób na diecie azteckiej to:

Śniadanie: 2 pieczone jabłka z amarantusem, miodem, cynamonem i nasionami chia.

Przekąska: 4 kostki gorzkiej czekolady.

Obiad: Grillowany filet z indyka podany z duszonymi warzywami: pomidorem, papryką czerwoną i zieloną , cukinią i kukurydzą. Z dodatkiem 2 łyżeczek nasion chia.

Kolacja: Sałatka z tuńczyka z puszki w sosie własnym, ananasa i kukurydzy posypana 2 łyżeczkami nasion chia.

dieta aztecka

 

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

2 thoughts on “Dieta aztecka – jadłospis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *