Batony i napoje dla sportowców – kiedy po nie sięgać, na co zwracać uwagę?

W dzisiejszym czasach poświęcenie wielu godzin na przygotowanie pożywnego posiłku jest nie lada luksusem, na który niewiele osób może sobie pozwolić. Szczególnie dotyczy to sportowców, którzy lwią część swojego dnia przeznaczają na treningi. Tylko jak wybrać zdrowe batony i napoje, które przyczynią się do polepszenia kondycji, a nie będą tylko niebezpiecznymi zapychaczami?

Baton batonikowi nierówny

Na rynku znajdziemy tysiące przeróżnych przekąsek, które mają w nazwie coś związanego ze sportem i zdrowym trybem życia. Jednak dietetycy zgadzają się, że nie wszystkie batony są sobie równe. Istnieją batony proteinowe, energetyczne, śniadaniowe, wzmacniające,  dietetyczne, potreningowe i wiele, wiele innych. Przy tak dużej ilości produktów do wyboru konsumenci spragnieni szybkiego odżywiania – niezależnie od tego, czy są to sportowcy rekreacyjni, pracoholicy nieodrywający się do biurka, czy uczniowie szkół podstawowych – mogą sięgać po nieodpowiednie produkty, które akurat w ich sytuacji okażą się bardziej szkodzić niż pomagać.

Jakie batoniki i napoje wybierać?

Po pierwsze trzeba nauczyć się rozpoznawać swoje potrzeby. W przypadku powyższych przykładów dla sportowca najlepsza będzie przekąska zawierająca dużo węglowodanów i białka, dla pracowników umysłowych i uczniów odpowiednie z kolei będą batony na bazie orzechów, które wzmacniają mózg.

Propozycje zdrowych batoników znajdziesz na https://tanie-odzywki.pl/6-batony-i-napoje

Kwestia napojów jest mniej skomplikowana, ponieważ za te odpowiednie dla sportowców uważa się jedynie energetyczne i uzupełniające. Pierwsze dostarczają orgazmowi przeważnie ogromnej dawki cukru, dzięki czemu można trenować dłużej i mniej odczuwa się objawy zmęczenia. Często efekt ten podbijany jest kofeiną. Napoje uzupełniające, nazywane również izotonicznymi, mają za zadanie jak najszybciej nawodnić organizm, a dodatkowo posiadają szereg ważnych mikro i makroelementów. Łatwo więc zauważyć, że jeśli ktoś nie poświęca wielu godzin na treningi, to powinien sięgać po napoje energetycznie w sporadycznych sytuacjach.

Na co zwracać uwagę przy wyborze przekąsek?

  • Zawsze starajmy się wybierać batony o niskiej zawartości tłuszczu (mniej niż 5 gramów).
  • Ważny jest również błonnik, którego powinno być od 3 do 5 gramów.
  • Jeśli zależy nam na dietetycznym odżywianiu, to sprawdzajmy ilość kalorii. W przypadku napojów dla sportowców różnice między produktami potrafią być ogromne.
  • Jeśli baton ma zastąpić pełnoprawny posiłek, to musi mieć on przynajmniej 15 gramów białka, a 5 gramów błonnika i uzupełniać chociaż 35% dziennego spożycia witamin i minerałów.
  • Pamiętajmy o tym, że energetyczne napoje i batony traktuje się jako suplementację, a nie główne źródło wartości odżywczych.
  • Osoby, które poważnie podchodzą do aktywności fizycznej i wiele czasu przeznaczają na intensywne treningi, powinny wybierać napoje, które są wzbogacone np. o BCAA lub inne ważne dla sportowców związki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *