Trzy szybkie słodkie przekąski z ksylitolem

Proponowane przekąski z ksylitolem są doskonałą propozycja na wszelkiego rodzaju imprezy i spotkania towarzyskie. Słodkie, smaczne, niskokaloryczne. Mogą być podane jako deser po posiłku lub przekąska na szwedzkim stole. Idealne na przyjęcie urodzinowe dla dziecka. Odpowiednie dla diabetyków i osoby na niskokalorycznej diecie.

Ksylitol, nazywany inaczej cukrem brzozowym, coraz częściej produkuje się z kukurydzy. Pochodzi on z grupy alkoholi cukrowych i ma blisko o połowę mniej kalorii od cukru białego oraz indeks glikemiczny równy 8. Dla porównania indeks glikemiczny cukru białego wynosi 70.

Ma to duże znaczenie dla osób zmagających się z cukrzycą, tych na niskokalorycznej diecie oraz wszystkich, którzy liczą spożywane kalorie. Ksylitol może być spożywany przez diabetyków i osoby na diecie. Dodatkowo, oprócz obniżenia kalorii w posiłkach oraz bycia metabolizowanym z jedynie niewielkim udziałem insuliny, ksylitol ma także działanie przeciwpróchnicze – hamuje działanie bakterii próchnicotwórczych i wzmacnia szkliwo. Dodatkowo ogranicza rozwój grzybów i drożdżaków. Słodzik ma właściwości prebiotyczne, tym samym wpływa na rozwój mikroflory jelitowej.

Ksylitol świetnie zastępuje cukier biały i można go używać do przygotowania przeróżnych deserów i wypieków. Poniżej mamy propozycję trzech:

1. Ciasteczka owsiane. Wystarczy 4 małe banany zblendować z 2 łyżkami soku z cytryny. Dodać 1,5 szklanki płatków owsianych i odstawić na około 10 – 15 minut. Około 150 g ulubionych bakalii (orzechy, migdały, żurawina, skórki kandyzowane) posiekać. Do bananów dodać 1 szklankę mąki owsianej, 3 łyżki ksylitolu, 1 łyżeczkę proszku do pieczenia, szczyptę cynamonu oraz bakalie. Dokładnie wymieszać. Piekarnik nagrzać do 200 stopni. Nakładać łyżką na blachę wyłożoną papierem do pieczenia, i lekko spłaszczać. Piec przez 15 – 20 minut

2. Mus czekoladowy. Podgrzej 3/4 szklanki dowolnego mleka (może być krowie lub roślinne), dodaj 50 g gorzkiej czekolady i mieszaj do momentu aż czekolada się rozpuści. Dodaj 3 łyżki kakao i wymieszaj dokładnie. Dodaj łyżkę oleju kokosowego i 3 łyżki ksylitolu, wymieszaj, odstaw do ostygnięcia. Schłodzony mus wymieszaj delikatnie z 400ml jogurtu greckiego, przełóż do szklanych foremek i wstaw do lodówki na około 3 godziny.

3. Owoce w czekoladzie. Przygotuj ulubione świeże owoce: truskawki, maliny, mandarynki, banan, arbuz. Świetnie nadają się kwaśne owoce takie jak suszona niesłodzona żurawina lub owoce morwy białej. Roztop w misce nad garnkiem z gorącą wodą, tabliczkę czekolady deserowej, dodaj około łyżki masła lub oleju kokosowego i 2 łyżki ksylitolu. Nabijaj owoce na wykałaczki i zamaczaj w czekoladzie. Można posypać płatkami migdałów lub sezamem.

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *