Jak prawidłowo mrozić jedzenie?

Mrożenie jedzenia to bardzo dobra opcja dla tych, którzy nie mają czasu gotować w ciągu tygodnia – wówczas najłatwiej jest przygotować w weekend więcej potraw w weekend, a następnie schować je do zamrażarki. Dzięki temu oszczędzamy sporo czasu, a jednocześnie nie musimy rezygnować z pełnowartościowych posiłków, gdy absorbuje nas praca. Jak jednak mrozić jedzenie, aby nie traciło ono swoich wartości, a przede wszystkim się nie zepsuło?

 

Dlaczego warto mrozić jedzenie?

Poza wspomnianą już wyżej oszczędnością czasu, możemy wspomnieć również o oszczędzaniu pieniędzy. Pusta zamrażarka jest droższa w utrzymaniu, niż ta wypełniona żywnością. Wynika to z tego, że poszczególne mrożonki oddają sobie nawzajem zimno, a dzięki temu zamrażarka nie musi pobierać tak dużo energii elektrycznej, aby utrzymać pożądaną temperaturę wewnątrz. Dużo łatwiej jest też przyrządzić większą ilość ulubionej zupy czy lasagne niż co kilka dni robić od nowa kolejne porcje – a jak wiemy, czas to pieniądz.

Najważniejsze zasady mrożenia jedzenia

  • jak długo można przechowywać jedzenie w zamrażarce – ta kwestia zależy również od rodzaju mrożonego jedzenia. Jeśli jednak mamy na myśli gotowe potrawy, najlepiej jest je spożyć w ciągu miesiąca od zamrożenia. Najdłużej można przechowywać w domowej chłodziarko-zamrażarce mięso, choć i tutaj jest to zależne od jego typu. Niemniej jednak nie powinno się przekraczać terminu pół roku,

  • nie zamrażajmy jedzenia dwukrotnie – jeśli jakaś żywność była przechowywana w zamrażarce, a następnie została rozmrożona, nie powinno się jej ponownie mrozić, ponieważ prowadzi to do namnożenia bakterii. Wyjątkiem jest przypadek, w którym z zamrożonych składników przygotowaliśmy potrawę – wówczas możemy ją schować do zamrażarki,

  • dzielmy potrawy na porcje – jeśli ugotowaliśmy duży garnek zupy, nie powinniśmy mrozić jej w jednym opakowaniu. Dotyczy to również innych dań. W przeciwnym wypadku będziemy musieli od razu spożyć całe rozmrożone jedzenie, a dzielenie całej zmrożonej potrawy może się okazać niemożliwe,

  • opisujmy mrożonki – dzięki temu unikniemy rozmaitych błędów. Ponadto na każdej karteczce warto umieścić też informację o dacie ugotowania konkretnej potrawy, dzięki czemu będziemy wiedzieli, ile jeszcze mamy czasu na jej zjedzenie,

  • używajmy pojemników wielokrotnego użytku – najlepiej mrozić jedzenie w słoikach. Co prawda zajmują sporo miejsca, ale są ekologiczne i pozwalają na ich wielokrotne wykorzystanie. Jeśli jednak sięna to zdecydujemy, nigdy nie wypełniajmy ich po brzegi – po zamrożeniu jedzenie może zwiększyć swoją objętość i doprowadzić do pęknięcia słoika. Dobrym wyborem są również woreczki strunowe – starajmy się je wykorzystywać wielokrotnie.

Czego nie powinniśmy mrozić?

Do mrożenia zdecydowanie nie nadają się jajka – zarówno świeże, jak i te gotowane na twardo. Surowe mogą popękać w niskiej temperaturze, a ugotowane staną się po prostu niesmaczne. Podobnie jest z sosami na bazie jajek – nie powinno się ich mrozić, ponieważ składniki mogą się pooddzielać. Unikajmy też mrożenia nabiału, np. śmietany, jogurtów naturalnych czy twarożków, mogą się bowiem stać wodniste. Nie wkładajmy do zamrażarki warzyw z dużą zawartością wody, ponieważ po rozmrożeniu stracą jędrność i świeżość.

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *