Indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny – na czym polega różnica?

Chyba każda osoba, która dba o swoje zdrowie, słyszała już o indeksie glikemicznym. Nie każdy jednak zna pojęcie ładunku glikemicznego. Na czym polega główna różnica między tymi dwoma parametrami?

Utrzymywanie właściwego poziomu cukru we krwi ma duże znaczenie dla zdrowia każdego człowieka, w tym w szczególności osób chorujących na cukrzycę oraz na schorzenia układu sercowo-naczyniowego.

O utrzymywaniu właściwego poziomu cukru we krwi powinny pamiętać także osoby chcące zrzucić nadmiar kilogramów, ponieważ wtedy można uniknąć sytuacji nadmiernego gromadzenia tkanki tłuszczowej.

Do klasyfikowania produktów spożywczych pod względem ich wpływu na poziom cukru we krwi najczęściej stosuje się oznaczenie IG – indeks glikemiczny. Warto jednak wskazać, że jest jeszcze jeden, bardziej precyzyjny parametr, a mianowicie ładunek glikemiczny – ŁG. Co warto o nim wiedzieć?

Ładunek glikemiczny – co to jest?

Ładunkiem glikemicznym określa się parametr obliczany na podstawie wartości indeksu glikemicznego oraz ilości węglowodanów w danej potrawie. Znając ładunek glikemiczny konkretnych produktów możemy dokładniej określić ich wpływ na wzrost stężenia cukru we krwi, a tym samym łatwiej komponować posiłki.

Dzisiaj coraz więcej dietetyków zwraca uwagę na ładunek glikemiczny, na przykład możemy poczytać o nim więcej na stronie dietetyka i trenera Dawida Woźniakowskiego: https://dawidwozniakowski.pl/dieta/ladunek-glikemiczny/.

W porównaniu do indeksu glikemicznego ładunek glikemiczny pokazuje, że wzrost poziomu cukru we krwi niekoniecznie pokrywa się z indeksem glikemicznym danego produktu, ale ma również powiązanie z ilością jego węglowodanów.

Przykładowo, IG arbuza to 75 i ma on 8,4 g węglowodanów w 100 g, co oznacza, że jego ŁG to 6,3. Z kolei IG makaronu ryżowego to 40 i ma on 22 g węglowodanów w 100 g, dlatego jego ŁG jest wyższy i wynosi 8,8. W związku z tym to makaron ryżowy, a nie arbuz spowoduje szybsze zwiększenie poziomu cukru we krwi.

Kalkulator pozwalający na łatwe wyliczenie ładunku glikemicznego, a także tabela z przykładowymi wartościami LG dla różnych produktów spożywczych znajdują się również na wspomnianej stronie: https://dawidwozniakowski.pl/dieta/ladunek-glikemiczny/.

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *