Czy warto spożywać cukier nierafinowany BIO?

Cukier rafinowany znajduje się już w większości spożywanych przez nas produktów. Pojawia się między innymi we wszystkich kolorowych napojach, batonach, gumach do żucia, jogurtach czy nawet płatkach śniadaniowych. Aż ¾ spożywanych przez nas produktów pochodzi z nieprzetworzonej żywności, kupowanej w sklepach. Przeciętny Polak zjada dziennie około 20 łyżeczek cukru! Sprawdź dlaczego warto zrezygnować z tradycyjnego słodzika i czym grozi nadmierne spożywanie go.

Cukier rafinowany – szkodliwe własności

Tradycyjny biały cukier, dostępny w większości sklepów składa się w 99,8% sacharozy. Podczas przeróżnych chemicznych procesów obecnych podczas wytwarzania cukru, zostaje on pozbawiony substancji witalnych pozyskiwanych z roślin. W związku z tym, można odważyć się na stwierdzenie, że jest to zwykła używka bez żadnej wartości odżywczej, która ma nadawać potrawom słodki smak.

Na rynku pojawia się coraz więcej rodzajów słodkiego kryształu, o wszelkich nazwach – biały, brązowy, buraczany, nierafinowany czy trzcinowy. Etykiety informują, że każdy z nich jest zdrowy dla naszego organizmu, nie mniej jednak różnią się ceną. Dlaczego? Ponieważ tak naprawdę cukier cukrowi nierówny. Należy zwrócić uwagę na pewne kwestie:

Cukier trzcinowy czy brązowy?

Cukier trzcinowy, często kojarzony z brązowym, uchodzi za zdrowszy czy mniej szkodliwy aniżeli biały. Nie mniej jednak, nie każdy cukier brązowy będzie zdrowszy, ponieważ to wcale nie kwestia koloru ma tu znaczenie. Poniżej wyjaśnimy o co chodzi.

Rafinacja

Jeżeli spożywamy cukier biały, to nie mamy żadnego pozytywnego wpływu na nasz organizm. Rafinacja, czyli oczyszczanie, polega na oddzielaniu melasy (ciemnobrązowego syropu), w którym zawarte są pochodzące z buraków lub z trzciny cukrowej, cenne wartości odżywcze. Cukier pozbawiony melasy to sacharoza w najczystszej postaci, nierzadko wzbogacona w substancje chemiczne takie jak dwutlenek siarki, kwas mrówkowy czy fosforowy.

Cukier nierafinowany, to taki, który będzie miał ciemniejszą barwę oraz delikatnie karmelowy smak. Zawiera również śladowe ilości żelaza, wapnia czy potasu i magnezu.

Nie mniej jednak, wspominaliśmy wyżej, że to nie kolor decyduje o wyższości jednego cukru nad drugim. Warto zwrócić uwagę na to, że cukier brązowy nie zawsze będzie nierafinowany. Producenci podążając za trendem na zdrową żywność, po szkodliwej rafinacji cukru barwią go, chociażby karmelem. W efekcie otrzymujemy tak zwany „cukier w cukrze”, czyli nawet gorszą mieszankę niż tradycyjny cukier biały.

Ekologiczny cukier nierafinowany w sklepie Jawo

Jeżeli już zdecydowaliśmy się na odrzucenie rafinowanego cukru i sięgamy po produkt „nieoczyszczony”, warto mieć również na uwadze jakość surowca, z którego zostaje wykonany. Konwencjonalna uprawa buraków cukrowych i trzciny, wiąże się z wieloma szkodliwymi dla środowiska czynnikami. Więc jeżeli zależy Ci na dobrej kondycji naszej planety, sięgnij po cukier nierafinowany BIO w sklepie Jawo Kraków.

Ten rodzaj ekologicznej uprawy pozwala na zbiory trzciny cukrowej bez wypalania martwych liści. Palenie gleby uwalnia ogromną ilość gazów cieplarnianych, które mają bardzo szkodliwy wpływ na środowisko. Pamiętaj, że sięgając po cukier nierafinowany dbasz nie tylko o własne zdrowie, ale również żyjesz w zgodzie ze środowiskiem.

źródło zdjęcia: pixabay

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *