Kawa Inka – smak dzieciństwa, smak zdrowia

Dzień bez kawy? To dla wielu osób niemożliwe. Czy jednak zawsze kawę pijemy dla jej pobudzających właściwości? Nie, często sięgamy po ten napój odruchowo, by ugasić pragnienie lub podczas spotkań zawodowych lub towarzyskich. Niestety tradycyjna kawa kofeinowa ma szereg wad – wypłukuje z organizmu magnez i wapń, utrudnia zasypianie, ma działanie moczopędne, obniża zdolność organizmu do wchłaniania cynku, żelaza i potasu. Ponadto nie jest polecana kobietom w ciąży lub karmiącym piersią. Na szczęście istnieją jednak zdrowe alternatywy dla kawy, np. kawa zbożowa, czyli popularna w Polsce Inka.

Zalety kawy zbożowej

Kawa zbożowa produkowana jest z prażonych zbóż – jęczmienia, żyta, cykorii – oraz buraków cukrowych. Nie trudno więc odgadnąć, że będzie ona źródłem cennych substancji odżywczych dla naszego organizmu m.in. magnezu, fosforu i potasu. Warto podkreślić obecność w Ince m.in. poprawiającego perystaltykę jelit i obniżającego wchłanianie cholesterolu błonnika. W kawie zbożowej znajdziemy też antyutleniacze niwelujące zły wpływ wolnych rodników. Jeżeli Inkę wypijemy z mlekiem, dostarczymy organizmowi także wapnia, który wzmacnia nasze kości. Kawa zbożowa może być także spożywana przez kobiety w ciąży i nie wypłukuje magnezu z organizmu. Dla osób odchudzających się duże znaczenie będzie mieć na pewno fakt, że jedna filiżanka Inki ma tylko 14 kcal. Oprócz tego, w przeciwieństwie do tradycyjnej kawy kofeinowej, kawa zbożowa nie uzależnia, więc możemy sięgać po nią tak często, jak tylko chcemy.

Bogactwo smaków

Kawę zbożową wielu z nas zna z dzieciństwa. Popularna inka była często serwowana właśnie dzieciom, które miały “swoją” kawę i mogły poczuć się jak dorośli. Od tego czasu sporo się jednak zmieniło – badania naukowe utwierdziły nas w przekonaniu o dobroczynnych właściwościach kawy zbożowej, a i jej oferta na rynku znacząco się poszerzyła. Na półkach znajdziemy więc Inkę klasyczną, mleczną, czekoladową, bezglutenową, karmelową, korzenną, waniliowo-pomarańczową czy ze zwiększoną zawartością magnezu lub błonnika. Możemy także eksperymentować na własną rękę – jako baza najlepsza będzie tradycyjna kawa Inka, a po zaparzeniu możemy wzbogacić jej smak wanilią, imbirem, cukrem trzcinowym, smakowymi syropami, miodem czy cynamonem. Kawę zbożową można pić zarówno na ciepło jak i na zimno np. z kostkami lodu lub… lodami! W ten sposób z napoju przekształci się ona w pyszny deser! Eksperymentując pamiętajmy jednak, by używać dodatków naturalnych, nieprzetworzonych. Szkoda byłoby bowiem zmarnować dobroczynne działanie kawy zbożowej “paprząc ją” przesiąkniętymi chemią dodatkami. Z czasem możemy także poszukać na rynku Inki wypalanej z rzadszych ziaren np. głogu czy żołędzi. Możliwości eksperymentowania z Inką jest więc równie dużo, co z tradycyjną kawą.

Podsumowując należy stwierdzić, że kawa zbożowa jest znacznie zdrowsza od tradycyjnej kawy – zawiera dużo błonnika, przeciwutleniaczy, minerałów i witamin. Ma mało kalorii, jest pożywna, zmniejsza uczucie głodu oraz korzystnie wpływa na przemianę materii. Sięgnąć mogą po nią kawosze szukający alternatywy dla kawy tradycyjnej oraz wszystkie osoby, którym zależy na poprawieniu swojej diety. Jak widać cel ten można osiągnąć nie tylko wyszukując wymyślne diety, opracowane w laboratoriach naukowców, ale także wracając do tradycyjnych, polskich zwyczajów – kawa Inka jest przecież obecna w bardzo wielu polskich domach od lat!

girl-690614_1280-pixabay(1)

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

One thought on “Kawa Inka – smak dzieciństwa, smak zdrowia

  • 16 listopada, 2015 at 17:32
    Permalink

    Ja ostatnio widziałam bodajże w Kauflandzie Inkę rozpuszczalną bez saszetek :) ciekawe ile ma ona wspólnego z Inką sprzed lat :)

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *