Cukier w diecie – czym go zastąpić?

Lekarze i dietetycy coraz częściej namawiają nas do wyrzucenia cukru z jadłospisu. Czy istnieje jakiś zdrowszy zamiennik dla cukru?

Dlaczego cukier może nam zaszkodzić?

Cukier to czyste węglowodany proste, które bardzo szybko podnoszą poziom glukozy we krwi – dzięki temu odczuwamy przypływ energii. Niestety, bardzo szybko następuje również jej spadek, przez co jesteśmy jeszcze bardziej zmęczeni i osowiali niż przed spożyciem cukru. Dlatego dietetycy sugerują, by ograniczyć spożywanie cukrów na rzecz produktów o wysokiej gęstości odżywczej, a więc takie, które na każde dostarczane 100 kalorii mają najwięcej dodatkowych składników odżywczych – jest to tzw. skala ANDI. Najbardziej pożądanymi produktami wg. tej zasady są warzywa, następnie owoce, orzechy i pestki oraz warzywa strączkowe.

Cukier podrażnia śluzówkę żołądka i powoduje nadprodukcję kwasu żołądkowego. Może to doprowadzić do wrzodów, a ponadto zaburza równowagę fizjologiczną flory bakteryjnej w jelitach oraz proces trawienia i wypróżniania się. Ponadto zakwasza cały organizm, który, by powrócić do równowagi kwasowo-zasadowej wykorzystuje wapń, w rezultacie osłabiając kości. Powszechnie wiadomo także, że zaburza ph w jamie ustnej prowadząc do powstawania próchnicy.

Warto wspomnieć także o tym, że nadmierne spożywanie cukru często prowadzi do nadwagi i otyłości, a także powstawania cellulitu.

Kolejnym powodem, dla którego lepiej zrezygnować z cukru, jest przyśpieszenie procesu starzenia się skóry – kobiety jedzące duże ilości produktów zawierających cukier szybciej zauważają brak jędrności skóry, zmarszczki i przebarwienia.

Gdzie znajdziemy cukier?

Niestety, wbrew pozorom nie tylko w słodyczach i ciastach! Cukier podnosi walory smakowe potraw, dlatego znajdziemy go w wielu surówkach sklepowych i restauracyjnych, gotowych sosach, dipach i marynatach. Bardzo dużo cukru zawierają nabiałowe produkty, jak serki, jogurty, kefiry, maślanki, mleka smakowe – i to niestety nie tylko owocowe, ale też o smaku naturalnym. Drugą grupą produktów, które zawierają bardzo duże ilości cukru, są soki, napoje i nektary. Jak więc widać, cukier może być praktycznie wszędzie, i jeśli chcemy go unikać pozostaje nam uważne studiowanie etykiet i kupowanie produktów z jak najprostszym składem. Co jednak zrobić, jeśli lubimy słodki smak i nie wyobrażamy sobie kawy lub herbaty bez cukru?

Syrop z agawy i inne zdrowsze zamienniki dla cukru

Szeroki asortyment zamienników zwykłego białego cukru znajdziemy w ekologicznych delikatesach drpelc.pl, który oferuje nam szereg alternatyw. – Dużą popularnością cieszy się obecnie syrop z agawy – mówi Michał Pelc, właściciel. – Jednakże nie każdy tego typu produkt będzie tak samo wartościowy. W naszej ofercie posiadamy syrop raw z niebieskiej agawy, przetwarzany w niskiej temperaturze, dzięki czemu zachowuje on swe dobroczynne właściwości. Produkt pochodzi z upraw ekologicznych i jest objęty certyfikatem PL-EKO-03. Jakie są zalety słodzenia syropem z agawy? Przede wszystkim jest on o 1,5 raza słodszy od cukru, dzięki czemu zużywamy go mniej, a co za tym idzie – spożywamy mniej kalorii. Ponadto ma niższy od cukru indeks glikemiczny, dzięki czemu może być używany przez chorych na cukrzycę. Zawiera także witaminy, wapń i żelazo oraz enzymy i inulinę. Jak używać syropu z agawy? Możemy zarówno słodzić nim napoje, jak i przygotowywać słodkości – rozmaite desery i ciasta na jego bazie. Pamiętajmy jedynie, by dać go o 1/3 mniej niż tradycyjnego cukru.

Inną ciekawą alternatywą jest syrop ryżowy, uzyskiwany przez gotowanie sfermentowanego brązowego ryżu. Choć wyglądem przypomina miód, jest mniej słodki i charakteryzuje się lekko orzechowym smakiem. Ponieważ jest trawiony dłużej niż cukier, zapobiega nagłym skokom glukozy we krwi. Produkt jest bezglutenowy, nadaje się więc dla osób chorych na celiakię.

Warto również zwrócić na rzadki w Polsce produkt – organiczny cukier z kwiatu kokosa, który przypomina brązowy granulat o cząsteczkach większych niż te cukru zwykłego. Jest bogaty w składniki odżywcze, takie jak witaminy B1, B2, B3 i B6, żelazo, wapń, cynk i potas, zawiera polifenole, przeciwutleniacze oraz inulinę, która spowalnia proces wchłaniania glukozy przez nasz organizm. Ze względu na swój niepowtarzalny aromat jest idealnym składnikiem wypieków, deserów i muesli.

Warto też zapoznać się z erytrytolem, który jest bardzo podobny w smaku do cukru, jednak zawiera bardzo mało kalorii – jedynie 20kcal na 100g, ma przy tym zerowy indeks glikemiczny i nie jest trawiony przez organizm. Nie powoduje też powstawania próchnicy, idealnie nadaje się więc dla osób dbających o zęby, będących na diecie i diabetykom. Erytrytol dostępny w drpelc.pl pozyskiwany jest z naturalnego cukru roślinnego. Jedynym minusem jest fakt, iż nie jest on tak słodki jak cukier, należy więc to uwzględnić przy wypiekach i słodzeniu napoju.

Innym znanym środkiem słodzącym wywodzącym się z zachodniej części Ameryki Południowej są liście zielonej stewii. Ten znany tubylcom od wieków środek słodzący nie zawiera kalorii i jest słodszy niż cukier. Co ciekawe, jest ceniony nie tylko ze względu na swoją niskokaloryczność, ale przede wszystkim jego właściwości antybakteryjne i antyseptyczne oraz przeciwzapalne. Pomaga zapobiegać cukrzycy, próchnicy, trądzikowi, niestrawności oraz chronicznemu zmęczeniu, a ponadto wzmacnia system immunologiczny. – Co ciekawe, może też pomóc w zerwaniu z uzależnieniem od alkoholu i tytoniu – dodaje Michał Pelc.

Dobrą alternatywą dla białego cukru jest również cukier SUCANAT, czyli nierafinowany cukier trzcinowy, pozyskiwany przez tłoczenie syropu z trzciny cukrowej. Charakteryzuje się pięknym, złotem kolorem i delikatnym karmelowym smakiem. Może być z powodzeniem używany wszędzie tam, gdzie użylibyśmy białego cukru – zarówno do słodzenia napojów, jak i do wypieków. Sklep drpelc.pl oferuje cukier SUCANAT pochodzący z upraw ekologicznych, dzięki czemu mamy pewność, że nie zawiera żadnych rakotwórczych substancji.

Wyrzucenie cukru z jadłospisu jest praktycznie niemożliwe, ponieważ cukier jest jedną z najsilniej uzależniających substancji, a także dlatego, że jest wszechobecny w żywności. Dlatego warto ograniczać go stopniowo, na jego miejsce wprowadzając zdrowsze zamienniki, które zapewniając nam słodki smak nie wpływają jednocześnie negatywnie na nasze zdrowie.

Coconut palm sugar in measuring spoons

FitPati

FitPati

Bloguję o dietach, odchudzaniu, zdrowym odżywianiu i ćwiczeniach. Znajdziecie tu również przepisy na smaczne i zdrowe przekąski. Zapraszam do rozmów pod wpisami. Dawajcie znać, czy dania z przepisów smakują, a diety i ćwiczenia przynoszą efekty!

One thought on “Cukier w diecie – czym go zastąpić?

  • 8 kwietnia, 2015 at 16:15
    Permalink

    Niestety, cukier i sól znajdziemy już prawie wszędzie…

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *